Porträtt 18 av 25 - Martin Rebas

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Den alltjämt skicklige Martin Rebas
var förståss en av de som bidrog!
Jag tyckte om denna! Den var liksom, stilig! Jag älskar när man leker med lineart och komplementfärger! Och han drog med såväl mina påsar under ögonen som läpparna! Tyckte jag blev jäkla ball med och...
Öh, vafan?! För några dagar sedan skickade han mig ett nytt porträtt med motiveringen att han inte vart så nöjd med förra. Vafan!! Den förra var ju skitsnygg! Men ja, eh det var denna med!! Shit vad söt jag var! Jag tänker lite mänga, men också typ, en tecknad intro till nån amerikansk serie eller så. Jag vill typ, tafsa på mitt ansikte när jag ser denna. Har jag ett sådär squishbart, sött ansikte? Är det därför jag tafsar på det när jag är nervös? Shit snygga ögon.

Den första frasen jag minns att Rebas sa till mig är en såndär fras som jag låst in i fin-filen och drar fram då och då. Det var 2008 tror jag. Jag var i min värsta svacka någonsin och hatade allt jag ritade, kände mig allmänt värdelös yadda yadda. Så befinner jag mig på Galago-festen på det årets bokmässa. Står utanför och röker tror jag?(förlåt pappa) Rebas går fram till mig och säger typ: "Det är du som är Stef Gaines va? Jag förstår inte varför du har så dåligt självförtroende när du är en av Sveriges bästa serietecknare"

Martin Rebas är en tecknare och illustratör från Göteborg. Förutom att rita snyggt har han även kontaktat diverse företag för att ta över världen, och man bör inte missa hans bisarra dörrskyltar om man vill slippa reklam och samtidigt förvirra skiten ur sin stackars brevbärare. Han är den jag känner som har mest koll på franska seriemarknaden, så det var tack vare honom som jag upptäckte Boulet och kunde bokföra kvitton från Paris, ehe. Varenda gång vi ses har han någon ny serie att berätta om eller visa. Så jag tänker mig att han bor i ett bibliotek typ. Min rumskamrat har varit hemma hos honom och säger att han mycket riktigt har en jäkla massa böcker. Inte lika mycket bokhyllor. Såatteh Gav honom en dator med då han läser mycket onlineserier, visar alltid något nytt med dem med!

Jag blev tillfrågad att teckna honom i min vanliga seriestil men... jag är inte helt säker på hur den är! Typ mer ikonisk än jag gjort de flesta porträtten antar jag. Men tror att jag hade ritat Rebas såhär om han agerat i en av mina klotterserier också. Möjligen med lite större ögon. Jag gör för stora ögon.

Hm... borde jag göra ett till porträtt nu? Janetta har gjort två och kommer få två tillbaka. Men båda hennes var i boken, och jag gör nån grej med att prioritera porträtten i boken.

Sedan jag började svara på dem har jag fått fyra nya porträtt på mig från tecknare som tyckte att detta var skoj. Och jag vill svara på dem, men jag kommer göra det först när jag är klar med dessa. Så Rebas2 får vänta tills dess helt enkelt. Rebas2, hm, nu får jag rita honom som en robot :D


PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Kommentarer

  1. Hej och tack! Du behöver inte göra ett porträtt till. Och att jag har mycket böcker stämmer bra. (Om du kommer hit till bokmässan så får du gärna hälsa på!)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar