Porträtt 16 & 17 av 25 - Ainur & Tinet Elmgren
Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!
Jag tror att de flesta skulle beskriva Ainur som typ SerieSveriges Historiker. Det enda hennes serier är mer fullproppade med av än snygga skrafferingar är research research research. Det är 20-talsestetik, det är tidsenligt, rötter stämmer och om karaktärerna talar ett annat språk så talar de ett annat språk. Rent estetiskt är Ainurs serier vackra, stämningsfulla och dramatiska. Förutom hennes egna Golden Bird har hon t.ex. gästat babian.se och tecknat en av de vackraste serierna i Swedish Comic Sin 2.
Tinets serier är roliga, äventyrliga, sexiga och slagkraftiga. Hon har gett ut det grymma seriealbumet EVA - Asbesthjärtan via Epix förlag. Hennes äventyrsepos Drivgods går att läsa online eller via hennes fanzin Tunguska. Hon hade även med en av de bästa serierna i antologin Serier mot Rasism. Själv vill jag verkligen rekomendera folk att ta en titt runt på hennes hemsida och även kolla hennes novellserier, hennes mer personliga självbiografiska serier, och hennes timserier.
Tinet lärde jag känna på det där klassiskt idiotiska sättet som jag lär känna väldigt många tecknare: jag fick för mig att vi redan kände varandra sedan ett bra tag tidigare. Jag var glad men omedvetet förvirrad och hon var artig men öppet förvirrad. Jag tror inte att vi fick ordentlig kontakt förrän vi började maila varandra efter hon recenserat min serie Anima för Bild & Bubbla(och jag liksom inte dog) Ainur har jag lärt känna via Tinet. Och även om de är väldigt olika människor, även om jag mött dem båda var för sig, så är de väldigt lätta att koppla ihop. Om inte för att de ofta vidarebefogar saker via varandra, så nog framförallt för att de båda är klipska, starka och skriver jävla bra. Därav kändes det viktigt att göra ett slags gemensamt, men ändå isärtaget, porträtt av dem.
Djuren var jag bara tvungen att rita in. Liksom, Tinet utan grisar?! Ainurs akita var svårast. Jag tycker att hundar är rätt svåra att rita övht, men det har blivit mycket hundar i mitt tecknande på sistone, så kanske kommer de inte vara så svåra snart.
PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg
Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman
Detta är ett av två specialinlägg med TVÅ porträttbyten i ett,
nämligen då jag i exakt samma stund fick ett av varje Elmgren!
Wow! Jag älskar verkligen båda de här porträtten. De gjordes under samma tillfällen, och bara tanken på att två tecknare gemensamt sitter och ritar porträtt på en är ju jätterörande. Sen är de matchande men ändå väldigt tydligt de olika tecknarnas stilar. Med Ainurs penna ser jag ut som en elegant flickseriekvinna med skrafferingar, stor hatt och vackra ögon. Med Tinets ser jag så tuff, hemlighetsfull och arbetsam ut(block i hand!). Jag känner mig oerhört smickrad och bekväm i båda dessa porträtt, om man säger så. Ehe.Jag tror att de flesta skulle beskriva Ainur som typ SerieSveriges Historiker. Det enda hennes serier är mer fullproppade med av än snygga skrafferingar är research research research. Det är 20-talsestetik, det är tidsenligt, rötter stämmer och om karaktärerna talar ett annat språk så talar de ett annat språk. Rent estetiskt är Ainurs serier vackra, stämningsfulla och dramatiska. Förutom hennes egna Golden Bird har hon t.ex. gästat babian.se och tecknat en av de vackraste serierna i Swedish Comic Sin 2.
Tinets serier är roliga, äventyrliga, sexiga och slagkraftiga. Hon har gett ut det grymma seriealbumet EVA - Asbesthjärtan via Epix förlag. Hennes äventyrsepos Drivgods går att läsa online eller via hennes fanzin Tunguska. Hon hade även med en av de bästa serierna i antologin Serier mot Rasism. Själv vill jag verkligen rekomendera folk att ta en titt runt på hennes hemsida och även kolla hennes novellserier, hennes mer personliga självbiografiska serier, och hennes timserier.
Tinet lärde jag känna på det där klassiskt idiotiska sättet som jag lär känna väldigt många tecknare: jag fick för mig att vi redan kände varandra sedan ett bra tag tidigare. Jag var glad men omedvetet förvirrad och hon var artig men öppet förvirrad. Jag tror inte att vi fick ordentlig kontakt förrän vi började maila varandra efter hon recenserat min serie Anima för Bild & Bubbla(och jag liksom inte dog) Ainur har jag lärt känna via Tinet. Och även om de är väldigt olika människor, även om jag mött dem båda var för sig, så är de väldigt lätta att koppla ihop. Om inte för att de ofta vidarebefogar saker via varandra, så nog framförallt för att de båda är klipska, starka och skriver jävla bra. Därav kändes det viktigt att göra ett slags gemensamt, men ändå isärtaget, porträtt av dem.
Djuren var jag bara tvungen att rita in. Liksom, Tinet utan grisar?! Ainurs akita var svårast. Jag tycker att hundar är rätt svåra att rita övht, men det har blivit mycket hundar i mitt tecknande på sistone, så kanske kommer de inte vara så svåra snart.
PORTRÄTTLISTAN
Li Österberg
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman
Hehe, du tecknade mig så som jag faktiskt ser ut men aldrig skulle våga rita mig själv, för om jag gjorde det skulle jag se konstig ut, men när du gör det ser det bra ut!!! V^(oo)^V
SvaraRaderaOkej, det var ungefär den enda halvvägs sammanhängande kommentaren jag har, för jag är så glad! Tack!
Tycker alla fyra porträtten var sjukt bra! De smutsiga händerna! Men även om du tycker att det är svårt så är du riktigt bra på att rita hundar. Riktigt otroligt bra.
SvaraRadera