Porträtt 1 av 25 - Hanna "Prophet" Pettersson

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Först att avbilda mig var Hanna Pettersson!
Och här är hennes porträtt av mig:

Wow! Läppar och Andy Warhol! Wunderbart!

Precis som många av mina kollegor är Hanna en tecknare som bor i en annan ände av landet och därav har vi bara mötts lite snabbt på Small Press Expo vid byten av fanzin och så. Men vi har mailat en del och hon har alltid skrivit så himla fint om min serie Anima med de där fraserna som får en att känna att det man hoppats en serie faktiskt nått fram. 2010 var vi med på samma utställning på Oskarshamns Kulturhus, och det var tack vare henne att jag kom med :)

Här är mitt svarsporträtt på Hanna:

Vad tusan tänkte jag med när jag beslöt mig för att göra ett sånt där flummigt perspektiv?! Äh, jag gick runt bland Hannas foton på facebook då det fanns ett där hon klättrar mellan två husväggar och det gav mig inspirationen till detta!

Japp, det var nummer ett av tjugofem. Alla kommer inte se ut såhär. Vet inte om jag alltid kommer använda färg och så, det beror nog på. Porträtten jag fick var så himla olika så det känns lite roligt om jag gör lite olika porträtt med. Enda gemensamma nämnaren är nog att jag ska försöka göra dem hyfsat fort. Hm.

Så, garanterat varje onsdag framöver, och kanske om söndagar med, har vi en ny tagg: porträtt! Vi får se hur det går. :)

PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg
Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar