Stockholms Internationella Seriefestival 2024

Ikväll är invigningen och imorgon är det marknad!

För första gången på flera år har jag en bordsplats där jag säljer serier. De senaste åren har jag varit väldigt involverad i Seriefrämjandet, och vid något läge var det ett väldigt skönt beslut att INTE försöka manövrera en bordsplats med mina egna grejer samtidigt som jag gjorde SeF-grejer på festivalen. Men det betydde också att jag hade massa idéer på serier jag ville trycka upp men som aldrig blev av. Tills nu!

Nu kommer jag dela tre bord med Lisa M och JennyBunny. Det är vi som är det som kartan refererar till som SERIEBAZAAR och ni hittar oss i Hörsalen på bord H05, H06 och H07. Jenny Berggrund har med sig ett gäng nya Zin (varav ett i väldigt begränsad upplaga) och om du mot förmodan INTE har Lisa Medins REWIND som hon släppte förra året, så har hon ett fåtal ex kvar du kan köpa nu. Båda två kommer också ha med snygga stickers.

Så vad kommer jag ha med? Ja, förutom det jag har kvar av det jag gjort förut så...

Jag släpper FEM NYA ZIN!


Vilse på Valborg

Den är baserad på en sann historia och följer tre vänner som går ut i skogen för att fira Valborg. När de ska ta sig hem igen så har vägen ut helt försvunnit. Samtliga 24 sidor tecknades under ungefär loppet av en vecka, så den var en utmaning i att teckna snabbt med så många penslar och svärta det gick. Serien är helt fristående och med samma huvudpersoner som var med i (det slutsålda) zinet ”Dagarna i Mars”.



Anima Del 9 - Mot din vilja väntar ödet

Jag och Jesper Nordqvist lyckades få klart den innan han åkte till Japan. Dock hann han inte få se den tryckt, men vi sparar ett exemplar tills han kommer tillbaka ;)

För er som inte känner till den sedan innan så är Anima en vampyrserie med mycket dramatik, trams, humor samt hjärta och smärta. Del nio är NÄST SISTA delen, så alla karaktärerna blir allt mer aktiva och vi får äntligen använda frasen ”Dö, blodsugare, dö!” Skaffa ditt egna exemplar av denna ruskigt snygga serie på Stockholms Internationella Seriefestival nu i helgen 💖🦇

På plats kommer jag också att sälja Anima 8 och Anima 7. Anima 7s första OCH andra upplaga är helt slutsålda, så vi har fixat en tredje upplaga för er som inte har ett exemplar ännu. Anima 8 kommer därmed vara det nummer med minst antal kvar, så passa på att skaffa den i helgen om du inte redan har den. 😸

Quiet ~ Crowd book 2

Den samlar kapitel 3 & 4 av min webbserie Quiet ~ Crowd. Jag var först inte säker på om jag skulle trycka upp den här eftersom jag börjat att ändra format på serien och så, men sen kom det fram en läsare på ComicCon och efterfrågade en andra bok eftersom hon föredrog att läsa den I bokform. Så jag provar att trycka upp den här med. Framtida Stef får lösa hur hon gör med bok 3. 😺

Så vad händer I bok 2? Vi får följa med Linus på bokmässan I Göteborg där han har massvis med ångest över sin (brist på) serietecknarkarriär. Inte alls inspirerat av mitt eget eller mina kollegors liv. Och så konfronteras Tilde med spöken hon tidigare kanske bara sett I ögonvrån. Går den sista meningen att tolka på två sätt? Infrias båda två I boken? Jajjemän.

The gutter in-between moving panels

Det här är en liten exklusiv upplaga av en tryckt version av min masteruppsats från Konstfack. En TEXT-bok?! Ja?! Men eftersom den är gjord av mig är den såklart även fullproppad med bilder och anteckningar i serieform. Mitt projekt var att göra en kortfilm med berättartekniker från serier och undersöka skillnaderna mellan dem. Det är en fristående kortfilm om social fobi med karaktärerna från Quiet Crowd - fast i spelfilmsformat! Det var en fantastisk upplevelse.

Det kommer att bli en ganska dyr bok, eftersom jag bara tryckt upp en pytteliten upplaga. Så varför gjorde jag det? Jag ville ha något fysiskt som jag kan hålla i när jag refererar till den uppsatsen.

Vem skulle vilja köpa den? Akademiker? Ja, kanske? Och om du är ett fan av hur jag brukar blogga om serier och min process så skulle du nog också gilla den här. Boken fungerar också lite som en bakom-kulisserna på hur vi gjorde filmen.

Skulle du hellre läsa den gratis och online? GRATTIS! Den finns publicerad på DiVa sen 2022, [så du kan ladda ner en pdf av den här.] 😸💖

Twenty-Four Seven

Den här boken samlar samtliga av mina hourlies mellan 2017 - 2024. Totalt 104 sidor och majoriteten av dem i färg dessutom!

#hourlycomicday infaller första februari och är ett internationellt event då man ska dokumentera varje timme man är vaken i serieform. Folk från hela världen publicerar sina dagboksserier och refererar till dem som #hourlies. Jag gjorde en samling av mina hourlies 2016 - Five years of February - och insåg då att de också blev en liten dokumentation över mitt liv. Twenty-four Seven har med hourlies från 2017 - 2024, några extra dagboksserier, och så ett förord som är mitt kärleksbrev till dagboksserier.

Sist men inte minst så kommer jag ha med alla sex böcker av

Spökhunden Buster!

Jag minns att jag ofta fick frågan om jag hade något för yngre barn, typ 6 - 9 år, och nu har jag det! En superspännande och dessutom avslutad och komplett bokserie om en liten hund som kan se spöken! Skriven av Tobias Söderlund, illustrerade av mig, och utgivna av Rabén & Sjögren. Om det inte var för den sista Buster-boken så hade jag nog inte kunnat trycka så mycket serier den här gången. Så den var inte bara rolig att göra, den hjälpte mitt tecknande också :)


Kan du inte komma på Stockholms Internationella Seriefestival?

Oroa dig inte, jag bjuder på massor online också!

The gutter in-between moving panels kan du t.ex. ladda ner gratis här! Klicka bara på "Fulltext"-länken uppe till höger.

Min webserie Quiet ~ Crowd går fortfarande att läsa online på quiet-crowd.com. Sedan slutet av sommaren är kapitel 6 helt klar och i ett nytt, scrollbart format, extra bekvämt för dig som läser via din smartphone!

Och sist men inte minst - som jag missat att nämna på bloggen tidigare - jag gjorde en kortfilm 2022! Den visades på Konstfacks vårutställning, Stockholms Internationella Seriefestival och NärCon Sommar. Men IMORGON LÖRDAG KLOCKAN 10:00 SÅ SLÄPPS DEN PÅ YOUTUBE!!

Här har ni en trailer

[Och HELA filmen kommer ni kunna se här!]

Stort tack till min producent Anders Häger Jönson och alla medverkande i filmen. Jag kan prata länge om hur underbart det var att göra den, eller ja, jag har skrivit en hel bok om det. DEN kan du skaffa på Stockholms Internationella Seriefestival.

Förutom att hänga vid mitt bord så kommer jag även göra

två intervjuer på scen.

LÖRDAG Kl 16:00 - 16:45 Foajé 3 (på plan 2)

Intervjuar jag Feefal (Linnea Kikuchi) som, om du inte redan känner till henne, är en illustratör och bildberättare med en makalöst vacker kartbok och över en miljon följare i sociala medier. Hon drar alltid en stor publik, så säkra din plats tidigt. Hon är dessutom en fröjd att lyssna på, och har en så fin inställning till skapandet och livet, med hennes feminina, vackra och morbida skapelser.

SÖNDAG Kl 11:30 - 12:10 Seriefrämjandets Nätverksscen i Hörsalen (på plan 3)

Pratar jag med en trio från den shoujoinspirerade antologin Rosett! som har Magical Girl-tema. De har fixat ihop en fantastisk och färgstark antologi och jag är så nyfiken på att höra allt om hur de lyckades ro det hela i hamn.

Seriefrämjandet

Hörrni, jag vet att jag inte är ordförande längre men passa också på att besöka Seriefrämjandet!! De har tre bord i Hörsalen där de informerar om sin verksamhet och du har chansen att träffa hela personalen från Malmö samt i stort sett alla styrelsemedlemmarna. T.ex. Miku Maria - vår nya och mycket kompetenta ordförande!

Styrelsen och kansliet hade en gemensam middag igår och jag blev tillfrågad om jag ville hänga på. "Kul att bli bjuden på mat och få sitta med och höra om deras planer", tänkte jag och fattade inte alls att det skulle bli avtackning när jag fick presenter och verksamhetsledaren Marie Tillman höll ett tal som fick mig att börja gråta. Alla skämtar om att jag "äntligen är fri" (att hinna göra serier) och visst, Seriefrämjandet tog väldigt mycket tid av mitt liv ett tag, (vilket inte minst porträtteras i Twenty-Four Seven) men jäklar vilken upplevelse det var och vad jag fick växa i den erfarenheten. Det har varit fantastiskt att se hur man faktiskt kan göra saker för SerieSverige i stort och att möta alla personer som vill hela seriekollektivet väl. Sverige har en fantastisk seriescen, särskilt för att vara ett så litet land, men den kan bli bättre och det finns briljanta människor som arbetar för just det. Om du inte redan är medlem - passa på att bli det nu i helgen!

De har också hand om nätverksscenen som jag är så glad att jag troligen kommer kunna se lite från mitt bord :D T.ex. vill jag verkligen höra om Wipala-kollektivet 11:30 på lördag, och så hoppas jag att se lite om Vikten av organisering efter att jag intervjuat Feefal. På söndagen så delas Kristiina Kolehmainen-priset ut 11:00 och vi får höra om den nystartade serieföreningen Patos 13:45.

Men ikväll är det stor fest på Kulturhuset där Urhunden-nomineringarna utannonseras - vi ses väl där?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar