Porträtt 2 av 25 - Jesper Nordqvist

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Rätt snabb att hänga på var Jesper Nordqvist!
Och här är hans porträtt av mig, peppen!
Det här fick mig att hoppa till, shit vad söt! Och glad! Och det är Jespers stil, och min näsa, mina ögonbryn och läpparna, och den lilla antennen på toppen av huvudet, och peppen!

Jesper gick på Serietecknarskolan i Hofors och slutade samma år som jag började. Så han var en av de som hade teckningar på väggarna, och som hade gjort serier i tämligen färska skolfanzin, och som liksom just hade varit där men inte var det längre. Sedan träffade jag Jesper på riktigt på någon bokmässa. Jag sa "Hofors <3" och han svarade "hofors <3", och sen har vi möts på diverse mässor m.m.

Han är typ Sveriges snällaste serietecknare. Han har gett mig bokmässepass, var den som faktiskt orkade komma när jag skulle liveteckna tidigaste passet, hoppade på direkt när jag bad om korrläsare till min bok, och om man går runt i ett helt gäng med människor är han den som alltid ser till att man är med.

Han gör rätt unika mangainspirerade serier med jättesöta karaktärer och detaljerade bakgrunder. Själv är jag urförtjust i internskämten han dragit in i TANKs, som t.ex. att städerna de åker runt i heter "Hoforia", "Gavria" och att en karaktär faktiskt skriker "Jag laddar min laser! Öh." på ett ställe, jag skrattade så att Antila höjde ögonbrynen när jag läste det.

Öh, jaja! Här kommer min bild på Jesper:
Snel! Är jag glad i regnbågar just nu eller vaddå? Testade att göra linearten lite orange med. Peter Forsman och Alice Engström brukar göra så snygga saker med färgglad lineart, så jag vill testa mig lite fram på det jag med.

PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist

Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg
Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar