Porträtt 15 av 25 - Jenny Hannula

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Nummer 15 blev jennulatorn Jenny Hannula!
Den här bilden är så jäkla söt, jag blir glad av att titta på den. Precis sådär vill jag vara. Hihi, och de beniga knogarna, och peppen! Och att det är i Jennulas egna magiska tecknarstil gör ju bara saken bättre.

Jag och Jennula möttes via cyberspace för en herrans massa år sedan. Jag tror att vi båda var typ 13 år och hade onlineserier med en tecknarkvalité som vi idag nog bara skulle åstakomma med hjälp av en jädra massa sprit. Sen har vi svängt förbi varandra på Small Press Expon, bloggosfären, bytt julkort m.m. En dag när hon var i Stockholm frågade jag och K om hon ville ta en fika innan hon åkte hem. Först när vi sitter på fiket slår det oss att vi aldrig umgåtts ensamma "på riktigt". Hon kändes bara som en nära vän då hon liksom alltid varit där. Men att anta att man är närmare vänner än man är, är ofta ett bra sätt att bli närmare vänner. Efter Jenny flyttade till Stockholm sågs vi mer, kollade tv-serier, åkt på roadtrip, firat midsommar, och vi har t o m letat bostad ihop. Hah!

Jenny är pennan bakom tokroliga Åtta ben från underjorden, hon är även en av tecknarna bakom det legendariska fanzinet Petter & Jennys tidning. Sen brukar jag ofta prata om henne som en jävla magiker när det gäller hemsidor. Jag och Yvette högg tag i henne när vi höll i 24timmarsserien. Vi gav henne några idéer, lite slarviga klotterbilder och hon fixade precis det vi ville på nolltid. Så det är väl typ såhär jag ser henne:

Heh, trendy ja. Hon klär sig alltid så uttänkt och sminkar sig så snyggt.
Jag tror det var någon gång vi gick på samma fest som jag sa
"Skitbra, jag kommer med värsta snygga dejten!"

PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Wohoo! Bara tio kvar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar