Porträtt 9 av 25 - Fredrik Mattsson

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

(Jag verkar sumpa att göra porträtt varje onsdag. Så jag lovar ingenting hädanefter. Jag satsar på onsdagar, men det blir definitivt minst ett per vecka iallafall!)

Den nionde tecknaren som skickade in var Fredrik "Fedde" Mattsson!
Jag blir lite upprörd av den här bilden. För jag kopplar den direkt till de sorters bilder jag såg när jag var liten och liksom önskade att jag kunde rita sådär, men det GICK inte för mitt blev alltid så klottrigt och skevt och fel. Nu har det tyvärr inte precis blivit bättre för min del, jag tycker fortfarande att allt jag ritar blir rätt klottrigt och skevt. Och den här bilden påminnde mig lite om det.

Men missuppfatta mig rätt, jag älskar den här bilden. Jag trodde först att snubben använt blyerts, men när man lägger märket till den blandteknik han kört... med tuschstrecken, och whiteout, och att karaktären inte är helt fotorealistisk utan någon slags mix mellan det fast med en cartoonig touch. Den här bilden blir bättre för var gång man ser på den, jag rekomenderar er att klicka på den för att se den snäppet större. Alltså spana in håret. Och ögonen. Jag är så sjukt söt här, jag ser ut som en snygg tjej från en gammal MAD-serie.

Öh! Ja, vem är Fedde? För att vara helt ärlig är jag inte helt säker på det själv. Jag tror* att jag bara träffat honom en gång, vilket var då han deltog i 24timmarsserien i Stockholm. Han tecknarstil verkar vara en blanding av superenkla smågubbar och herre-gud-är-han-galen-skuggade-människor.

*= jag är då dum i huvudet och behöver ofta träffa folk rätt mycket innan jag kan placera dem. Så det finns fler än jag kan räkna som jag presenterat mig till mer än en gång...


Jag kände mig lite utmanad av Feddes bild på mig, så jag beslöt mig för att försöka med något jag tycker är rätt svårt: BLYERTS. Så här kommer det, det första porträttet utan dator-redigering:
Jag vet inte om jag blev så nöjd tyvärr, vilket jag inte brukar bli med blyerts. Så himla svårt. Jag tiltar också mycket med kropp och huvud medan jag ritar, vilket gör att jag lätt placerar ögon på olika höjd eller gör huvuden lite för avlånga eller sneda. Men det kändes fan nyttigt att försöka lite trots det läskiga. Jag börjar gilla de här porträtt-uppgifterna då de ofta utmanar mig. Hoppas bara att motiven ifråga blir nöjda då, ehe.

PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Kommentarer

  1. Men hans porträtt av dig är ju målad med akvarell och tusch ser det ut som?? :P Jättekul grej du har kommit på med den här porträttutmaningen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar