Porträtt 10 av 25 - Viktor Engholm

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Shit vad ikonisk och söt jag är! Och läpparna. Majoriteten av tecknarna som skickade in har ritat ut mina läppar. Jag brukar välja bort dem då jag ofta ser lite för feminin och snygg-sminkad ut när jag ritar med dem. Men de är ett tydligt ansiktsdrag(speciellt då jag ofta målar dem röda) som jag är rätt stolt över, så jag blir glad att så många tagit med dem :)

Jag typ snackade med Viktormon via bcmanga, ett gammalt forum bonnier carlsen höll i när mangaboomen var som högst i Sverige. Ung och sjukt produktiv kille som ritade en lång shounen(japanska pojkserier)-inspirerad serie med mycket våld. Jag gillar våld. Jag tror att Viktor gick i gymnasiet när vi först snackade. Nu verkar han gått på Serie- och Bildberättarprogrammet vid Högskolan i Gävle(det har jag också). Jag är stolt över dig, min son!

Öh, ursäkta, nu blev jag helt nostalgisk. Iallafall, jag gillade att Viktors porträtt på mig var så ikoniskt, och jag misstänkte att det var tecknat via Photoshop. Jag har inte gjort lineart via Photoshop på evigheter. Detta då jag är rätt darrhänt och MangaStudio oftare låter mig komma undan med det. Så jag ville utmana mig själv genom att göra något liknande! Here we go!

Darrhänt, som sagt. Hm... fast jag blev rätt nöjd ändå :)

PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

Kommentarer

  1. Jag har precis upptäckt Manga Studio. Digital tuschning har aldrig varit enklare, det känns nästan fusk. (Och rasterlagren! Hade jag kunnat skulle jag kramat om den delen.)

    Men har jag rätt i att färgdelen i MS är lite si och så?

    SvaraRadera
  2. Fullt så långt har jag inte kommit :D Bara gjort lineart, rutor, pratbubblor, och tecknat linjerade effekter i mangastudio :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar