Tecknaråret 2016

Inspirerad av Natalia Batista ska jag försöka göra ett referat av framsteg och framgång från det passerade året. Vi börjar med att illustrera året med bilder skapta månaderna de representerar.


Vi kan se här på en gång att det varit ett år av utveckling, experiment, dagboksserier etc. Att Juni var en ganska död månad som jag mest ägnade till tecknarstudier. Att jag fick en ny penna i Juli som ändrade mitt tecknande. Och att december har varit en ganska ritlös månad om det inte vore för att jag ritat massa uppmuntrande bilder och fanart i julkorten jag skickat ut.

Herrejävlar mitt första frilansår! Jag är fortfarande kass på att sälja mig själv, men man blir betydligt bättre på att sälja sig själv när man bli utan inkomst om man inte gör det. Jag vill tacka alla som tipsat om jobb, som gett mig kontakter och som hjälpt mig med feedback, även när det inte gått vägen.

Nu till roliga saker som gick vägen!


* Jag fortsatte teckna för Kamratposten. Två baksidor till har täckts med serier om mina två små
hjältinnor Ayomie och Liv. Det var roligt att teckna sommarnumret, men det var extra roligt att få göra en halloweenspecial om hur man kan tackla skräck. Samt att få rita dem utklädda till Elisabeth Bathory och Jillian Holtzmann. Jag slängde t o m in en Anima-referens i slutet, upptäckte ni den?

* Jag kom igång med bloggande och dagboksserier igen. Det här kanske inte noterats så mycket, men jag har försökt publicera fler inlägg här då det var ganska tamt med sånt 2013 - 2015. Nu har jag fått ut mer än 2014, vilket känns rätt bra. Och jag lyckades göra klart årets retrospekt-sis-serie! Jag brukar försöka göra en varje år, men får oftast inte klart den. Jag tog även två resor som jag förde seriedagbok över.

* Jag gjorde ett zin på fem års timserier. Det blev även ett fint referat över mitt liv och tecknande de åren. Helt på engelska och "Five years of February" heter den.

* Jag skrev och illustrerade en text till UNDERLANDET. Underlandet är en plattform för serietecknare. De tipsar om stipendier, antologier, skolor etc och alla tecknare bör bookmarka dem genast. Min text handlar om hur man går runt som serieskapare rent ekonomiskt. [Du kan läsa den här.]

* Jag tecknade en serie på temat flykt till Dagens ETC. Det här var svårt men kändes också viktigt, jag hade väldigt blandade känslor inför det uppdraget. Jag delar inte alls upplevelserna av att behöva fly från sitt hemland och sedan försöka anpassa sig i ett nytt. Jag är dock dotter till en invandrare som valt att flytta hit. Jag ser ganska "svensk" ut, men jag har fortfarande blivit utsatt för viss rasism under hela mitt liv. Så jag blir så enormt provocerad när folk som inte valt att komma hit, utan varit tvungna, blir ÄNNU sämre behandlade än oss. Hela det här året har varit väldigt hemskt när det gäller det temat, och därför kändes det viktigt att bidra på något sätt med det jag kan förutom att donera pengar till hjälporganisationer. Men svårt var det, och tungt. Jag har aldrig gråtit så mycket under researchen till en serie som jag gjorde under denna. Hela serien, och många andra, [om du är prenumerant, finns allt att läsa i ETCs bilaga online här] Jag rekommenderar även särskilt Yvette Gustafssons informativa satir, samt Lisa Medins realistiska dystopi.

(Givetvis ritade jag in en av mina bröder och hans vän som "läskiga invandrare" i bakgrunden)

* Jag gjorde mängder av tecknarövningar och blev bra på stålstift. Kroki, fältstudier, fotostudier, inktober, etc. och så hjälptes allt av att jag fick en specialdesignad penna som då är en reservoarpenna med G-penstift. Jag vågar påstå att mitt tecknande höjts rätt rejält och bakom det ligger hårt jobb jag är stolt över. Och jag är inte klar ännu (det blir man aldrig) men det är en bra början.

* Jag fick teckna reklamseriestrippar. Det var jätteroligt! Har du "Vårt Kungsholmen"? Snälla skicka ett exemplar till mig!



* Jag tecknade på Illustratörcentrums scen under ComicCon! Även det roligt, och väldigt peppande att jobba med publik som stannar och "WOW!":ar på hur skicklig man är. [Jag har bloggar om det här]

* Stockholm fick en serietecknarskola, och jag höll en gästföreläsning om seriers rytm! Det här var fantastiskt på så många nivåer. Dels fick jag prata om något jag kan prata om i flera timmar, och som jag är bra på. Dels så var det så roligt att se den här skolan! Det är Serietecknarutbildningen på Skarpnäcks Folkhögskola. De har två salar med grymma ritbord, ljusbord, ett litet tillfälligt seriebibliotek tack vare Serieteket, och med bara tunnelbaneavstånd från mängder av förlag. Jag minns hur mycket mina serietecknarutbildningar betydde för mig, så jag är så glad att något sånt här finns - i min hemstad! Eleverna hade väldigt blandade stilar och var så peppiga! Jag ser så fram emot vad de kommer att göra!

* Jag fick stipendium! Haha, det var inte så länge sedan [jag bloggade om det] men det här är jättestort för mig. Jag har fått pengar för att göra en serieroman. <3

* Jag gjorde en reportageserie om en researchresa till Rättvik. Lisa Medin behövde fota en ångbåt till hennes ösiga serieepos Medley. Läs om hur hon åkte dit och försökte posera mig som en eschergirl i Bild & Bubbla nr 209!

Det var 2016!
Vad ska jag göra 2017?
Jo, jag ska uppenbarligen rita en bok.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar