Stipendium!

Såhär mer än en vecka efteråt är det nog hög tid att jag skriver om det här -
jag har fått ett arbetsstipendium!! 

Foto av Linus Remahl

Foto av Linus Remahl
Jag är en av de som blev tilldelade Haninge Kommuns Kulturstipendium i år! Och jag fick ta emot det på en scen och allt i och med öppningen av Haningesalongen! Det kändes extra fint att ta det där då Haninge Kulturhus redan varit en enorm tillgång till mig som tecknare. Jag har sökt research och arbetat med manus i deras bibliotek, och krokin de brukar anordna är den bästa i Stockholms län.

Vad är det för stipendium? Saxat från hemsidan:

Arbetsstipendium

kan delas ut till verksamma kulturarbetare i syfte att bidra till enskild persons eller grupps möjligheter att fortsätta förkovras och utvecklas inom sitt verksamhetsområde. Stipendiet fördelas med hänsyn till konstnärliga kvaliteter, verksamhetens omfattning och ekonomiska behov.

Jag läste om det första året jag bodde här, men vågade inte söka det förrän i år. (Jag söker ett par stipendium varje år, såsom många andra, finner jag det ofta svårt att promota "jag är bra, ge mig pengar") Varje stipendieansökan är även en träning på att skriva en stipendieansökan, och den här ansökan blev jag väldigt nöjd med, och hade hjälp av ett par riktigt bra referenser. <3
Foto av Lisa Medin
Det var en fantastisk dag. Jag var omgiven av vänner och firade med en lugn kväll med soppa, tårta och skumpa!

Vad fick jag stipendium för?

Jag citerar motiveringen:
Stef Gaines tilldelas Haninge kommuns arbetsstipendium 2016 a 10 000 för att täcka sina levnadskostnader för att kunna lägga sin tid på att teckna en reseskildring från Kalifornien. Resan är avslutad och pengar söks för arbetstiden att sammanställa en grafisk roman av materialet.

Dvs. jag ska göra en serieroman om en resa till Kalifornien. Förra året fick jag och (min partner) Linus chansen att åka och besöka hans bror. Det var dels min första resa till USA, det var också min och Linus första resa tillsammans, och den gav mig ett andrum från personliga problem i Sverige*. Så det är dels en berättelse om Red Wood City, San Fransisco m.m. men det är också en personlig resa mot en ny del av ens liv.

*=sorry att jag inte är mer specifikt, jag arbetar fortfarande på formuleringar i manus, men det blir spännande att läsa

Så vad är planen?

Boken, i sitt första utförande. Ett block med på resan.
När jag suttit och börjat jobba med manus och synopsis verkar det i nuläget som att jag har en bok framför mig med 11 kapitel på totalt ca 190 sidor. 10 000 kronor kan täcka alla mina levnadskostnader lite mer än en månad. Även om jag är en ganska snabb tecknare, och formatet rätt litet, och jag har chansen att jobba heltid varje dag (även helg) i en månad, så finns det ingen chans att jag hinner teckna 6 sidor om dagen (inklusive fuckaupptid och struktureringstid). Därav tänker jag satsa på att färdigställa följande:
* Fullständigt synopsis och seriemanus
* Prolog
* Kapitel 1
* Pitch till möjliga förlag
* Kontrakt med förlag

Jag har inte gått hela resan till förlagsutgiven bok, men min gissning är att den biten är svårast, så om jag bara lyckas med den, kanske resten går lättare. Majoriteten av de jag mött med bokkontrakt verkar ha en helt annan säkerhet på sin berättelse än jag när jag bara ritar, och den säkerheten skulle jag vilja ha.

Vad innebär stipendiet för mig?
Det är också en säkerhet! Dels en ekonomisk, givetvis, men mest av allt en slags bekräftelse. Några som jag inte känner finner ett konstnärligt värde i mina serier och tycker att de ska ut. Det är enormt för mig. Jag har följt Lisa Medins råd och ramat in mitt diplom, det ska upp på väggen för att påminna mig om att det finns en publik. Folk bryr sig. Och jag ska göra mitt bästa för att förtjäna det.

Sneak peaks:




Ah, och så måste jag komma på en bra titel, just nu är arbetstiteln
I never went to Golden Gate
vilket syftar på att det fanns så mycket att göra.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar