Europa runt på tio dagar. Del 5 av 12


18 Augusti 2016


Vi vaknade på vårt första nattåg av en konduktör som röt "Bratislava - ten minutes!!" och lite dramatiskt blev det när vi inte kunde låsa upp kupédörren. Eller, det var jag. Liam löste det direkt. Resten av kloret att ta sig från Bratislava till Cachtice gick buslätt i jämförelse. Vägen från tågstationen till slottsruinen är lång och tung, men inte brant. Så höjden, den makalösa utsikten, blev en syn som fick oss att tappa andan. Slottet blev en ny upplevelse för oss båda. Sedan jag och Vael var där 2012 har Bathorys vänner rustat upp det rejält och det är numera en turistattraktion med inträde (som går till bevarandet, så jag betalade gärna). De bryggde även sitt egna vin. Jag köpte en flaska. Vårt besök i Bratislava efter blev väldigt hastigt, så Liam var inte så imponerad. Men jag hann äta BRYNDZA till middag innan vi for vidare.

/Stef

* Notering: Bryndza, eller rättare sagt Bryndzové Halušky, är en slovakisk rätt som blev min och Vaels favorit när vi var i Bratislava 2012, men vi glömde skriva vad den hette, varav tydligheten. [Jag bloggade och tecknade lite kort om min och Vaels resa här.]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar