ComicCon Stockholm!

Och nu blir det reklam!

Nu i helgen blir det ännu en omgång av ComicCon Stockholm. Med grund i GAMEX-mässan är detta nu en mässa med massvis av spel, allmänna nörderier och en del serier. Popkulturmässan!

Foto av Valentin Schönbeck


Jag som mest hållit mig i min grotta senaste åren har lockats ut av honungen som är Illustratörcentrum. Så på lördag klockan 13.00 - 14.00 kommer jag sitta och teckna live på deras scen! Du hittar dem i monter H:41

Om min gammeldator och dess adapters tillåter det kommer jag jobba med en Cintiq 22, dvs snäppet nyare än den jag brukar jobba med. Jag har inte tecknat live på flera år, och det är första gången jag gör det digitalt. Så jag känner mig lite som när jag är nyförälskad - upprymd, skiträdd och pepp!

Dock vill jag flagga för att det inte bara är jag som är av intresse att se på plats. Illustratörcentrum har dragit ihop ett riktigt fint assemble av folk.

Fredag kl 14.00 - 15.00 har de Adrian Malmgren! Oj vad surt det känns för mig att missa att se hur hans arbetsprocess går till, för jävlar vad han kan färg och komposition! Also om ni missat hans serier och aktivism är det banen mig dags att spana in honom nu.
Lördag kl 13.00 - 14.00 ser ni mig!
Lördag kl 15.00 - 16.00 har ni en gammal klasskompis till mig från Serietecknarskolan - Mats Hjertqvist! Han har siktat in sig på spelgrafik så jag tror att vi två blir en riktigt kul blandning den dagen.
Söndag kl 12.00 - 13.00 Avslutar Yossra El Said! Ni har sett hennes serier i UTOPI magasin, och hon har en helt egen stil med estetik av manga, Rembrandt och franska serier.

Illustratörcentrum är en plattform för att visa upp och förena illustratörer i Sverige, jag har också en portfolio där. För ett par år sedan var jag med när min kompis Lisa Medin ritade hos dem, och de var så himla trevliga så jag ser fram emot att jobba med dem nu.

De delar även monter med Svenska Tecknare, det närmaste vi tecknare har till en fackförening i Sverige. Om du själv skapar serier och illustrationer, rekommenderar jag verkligen att göra dig bekant med dem, för de hjälper oss jämt.

Men serierelaterat på ComicCon tar inte slut där!

Min kompis Karl Johnsson kommer finnas på Scen 2 under fredagen och prata om sin serie Vei!
Jag ser så himla mycket fram emot boken som kommer 29 mars 2017 på Kartago förlag. Dels brukar jag tycka om allt Kalle tecknar, och dels har han jobbat en del tillsammans med Sara Bergmark Elfgren(Engelsforstrilogin, De dödas röster, Nu leker vi) på den här! Och det handlar om nordisk mytologi, och har en helt grym hjältinna!

Men är ni såsom jag, bara på plats under lördagen, finns det ändå skäl att ta sig till Scen 2 vid samma tider, för då kommer Kim W Andersson prata om arbetet med Alena. Hans bok som fick en filmatisering(vilket bara är en bit av hans välförtjänta framgångssaga). Jag såg ett liknande samtal på Seriefestivalen i Stockholm och det var helt magiskt, så missa inte detta! Och sen kan ni ju promenera till Illustratörcentrum och titta på mig som ritar direkt efter!

Sedan finns såklart Comic Village med alla small press-skapare! Jag vet att till exempel Jenny Hannula kommer sitta där och sälja sitt zin Spejs (tuffa damer, snäll herre och farkostjakt - i rymden!!) samt en del merch och inoktober-original!

Bland utställare ser jag även att vi har ett väldigt trevligt assemble med Apart Förlag, Cobolt, Egmont, Bonnier, SF-Bokhandeln, Comic's Heaven och en av mina favoritpenbutiker i Stockholm - Penstore! (De har t.ex. Rhodia-blocken jag använde till mina sista Inktobers)

Och annars ser jag mycket fram emot att besöka OrdBilders monter, skaffa det jag saknar av Aomanjuskogen samt sista delen av Rans magiska värld.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar