"hårt arbetande, outtröttliga, lojala, och framför allt billiga"

För några veckor sedan svängde Anders Végh Blidlöv förbi min ateljé för att låna vår a3-scanner. Jag och Anders gick Serieskolan samtidigt, jag gillade hans grejer redan då. På sista tiden bara sprutar han ur sig nya serier!

Han är sjukt duktig på att bygga upp en obehaglig allt-är-redan-förlorat stämning, vilket han som serieskapare är rätt unik med. Det är inte den klassiska skräckhistorien med en twist, utan det är något annat, krypande och sövande. Bra exempel på detta är t.ex. hans serier VIRUS och BESÖK.

Serien han scannade hos oss var KNEGAREN. En lite längre sci-fi som nu finns att köpa som pdf via hans blogg. Jag fick ett exemplar som tack för scanner-lånet, och det var först nu jag hann läsa det. Riktigt obehaglig. Dels på hela handlingen, men också då den gör det där som fantasy / sci-fi / etc. gör när den är som bäst: sätter fingret på realistiska problem, moral och synsätt. Läs den! Den kostar bara 15 kr som pdf, och förhopningsvis blir det även en tryckt version till Stockholms Internationella Seriefestival.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar