Ett personligt farväl till 2011

Det har varit ett intressant år. Mitt nyårsinlägg om 2010 var mycket inriktat på serieåret i allmänhet. Jag kommer skriva mycket mer personligt i det här inlägget.



Jag började 2011 tämligen ledsen och bitter. Mest över faktumet att jag var ledsen och bitter. Jag tycker inte om att vara sjuk eller deppad eller så, minst av allt gillar jag tiden det tar. Jag vill att saker bara ska gå över så fort jag ser det logiska i att inte tänka på det. Men jag fungerar tyvärr inte så.

Sen började det hända grejer. Och ja jävlar vad det hände grejer under året 2011.

Jag lärde känna Mattias Elftorp, och hängde på han och Amanda Casanellas projekt Tusen Serier. Vilket också ledde till att jag började samla material för en bok jag velat göra länge. Har skissat upp ungefär hur jag vill rita karaktärerna, har en aning om hur jag vill göra bakgrunderna, bildmanuset etc. Har 70% av researchen klar. Planerar att påbörja manuset innan våren.



Var med i Serier mot Rasism. Typ första gången någonsin jag ritat något somhelst politiskt. Annars ett vatten jag anser lite för djupt för min del. Men jag blev rätt nöjd med min serie. Läste en recension som tog upp den flera gånger också(med vänliga ord). Och så gillade jag verkligen hela boken i överlag med. Det kändes fint.

2011 blev förresten året då jag tillslut kände att jag kan teckna. Jag har alltid sett mig mer som en bildberättare än illustratör. Jag var aldrig den där som var bäst i klassen på att rita när jag var liten(näst bäst som högst). Jag såg det som ett problem först när jag började på Serietecknarskolan. Sen dess har jag kämpat som fan för att bli bättre. 2008 kunde jag inte arbeta med en bild för länge utan att börja gråta av frustration över att det aldrig blev bra. Nån gång i början av våren 2011 lossnade det. Jag kunde kolla på något jag ritat och tänka "Men shit, vad snyggt det blev!" utan att anstränga mig blodig. Jag började också få komplimanger(alt. började ta emot komplimanger) på mitt tecknande från folk som verkligen kan teckna. Och jag bah: "wow...!"

Beslöt mig för att sätta ihop en bok med mina dagboksklotterserier sen fem år tillbaka. Den blev regnbågsfärgad och fin. Men kom inte i tid till Small Press Expo. När de väl kom frågade jag på facebook om någon ville köpa. 40 böcker gick åt på någon timme. Jag har dock bara skickat ut lite mer än hälften. Om man inte orkar vänta på att jag skickar iväg ett signerat exemplar / till nästa Small Press Expo, så kan man köpa boken tämligen billigt direkt via tryckeriet: [här].

I och med boken satte jag även igång en porträttutmaning. Var jäkligt intressant att se hur olika folk kunde se en. Och var både utmanande och kul att rita porträtt tillbaka. Har fått några fler sen det hela satte igång. Kommer nog svara på lite fler här och där under 2012.

Small Press Expo var awesome! Jag delade bord med ett gäng snyggingar, tecknade live, och hade med original på slututställningen. Det var jättekul!

Någonstans på våren blev jag även med katt. K började ha långa praktiker utomsocknes vilket gjorde att han inte hade en stadig bostad för vår gemensamma katt Közi. Så kissen flyttade in med mig, rumskamraten, och rumskamratens pudel. De går tämligen bra ihop. Vi kallar dem djurparaden. Att ha Közi igen har för mig varit väldigt fint.

Bild av Elin Jonsson.
Till sommaren var jag gästredaktör för babian nr 20. Det var det helt klart jobbigaste jag gjort på hela året. Att tjata in serier, att läsa igenom, att refusera(fy fan), att bestämma ordning, skriva förord etc. Och jag föll in i jättemånga klyschiga redaktörsroller på det där enda numret. Var helt knäppt. Nej, det var fruktansvärt.

Under sommaren provade jag på att sitta i ateljén en hel vecka. Sen annordnade jag och Elias en gemensam födelsedagsfest på tre dagar. Det var hur roligt som helst.

Sommaren ifråga blev också helt fylld av badturer. Jag simmade, skrek och skrattade som fan. Och var orealistiskt rädd för BRUGDEN. Vänner drog med mat, grill och sprit. Solnedgången slog mot vågorna. Allt var så jäkla idylliskt.

Vänner, ja! Jag har inte rest utomlands iår, men jag har träffat folk som fan!



och så hade jag såklart mina oaser som lyssnade på mitt gnäll, bjöd mig på mat och fick mig att må bättre: K, Lisa M, Janetta, Valentin, Elias, Yvette, Stina, Maria och Antila. Alice går in här med, men hon passade så bra i bilden ovan att jag var tvungen att slänga in henne där också.

Hösten kom, jag stod med i Bokmässeprogrammet och på galagofestens vip-lista. Det kändes grymt. Tyvärr bröt jag även ihop två gånger under mässan av ren prestationsångest. Det kändes fånigt. Äh, det blir bättre 2012.

Doktor Onöjd räddade Stockholms 24timmarsserie. Jag hängde på och påbörjade det som sen blev min julkalenderserie.

Förutom mina årliga resor till Malmö och Göteborg tog jag iår även en trip till Gävle och en till Uppsala. Båda gångerna med den roliga duon Kalle Landegren och Doktor Onöjd. Vill speciellt tacka Comic Royale och Sabina för gästfriheten i Gävle, och Kalle & Bettan för gästfriheten i Uppsala.

Jag bytte dayjob till nightjob! Jag knegar numera på ett annat ställe, och jag jobbar natt! Vilket tyvärr gjort att jag är lite fast i den delen av dygnet. Men trivs som fan, och jag arbetar fyra pass åt gången, är sen ledig 7-13 dagar. Vilket behövs, för de fylls upp ganska snabbt hela tiden. Får lite mer pengar än förra kneget med. Skönt som fan.

Adam Boman och Mikael Sol frågade om jag ville bli medredaktör på babian.se permanent. Dvs fortsätta med det jag tyckte var det jobbigaste jag gjort på hela året. Självklart svarade jag JA direkt! Nu är vi en trio med ambitioner! Det går frammåt, lite sakta, men jävligt säkert. Känns bra som fan.

Hur lyckas jag få in en penis? Just i det här fallet pratade jag om min fascination för ett specifikt klotter runt Hornstull.
December kom och jag gjorde en julkalender! En seriesida varje dag! Det var jättekul att testa på, även om jag halkade efter någon dag eller fem. Men i stort sett alla kom upp när de skulle, och nästan alla var i färg. Genererade i snitt 200 besök per dag(jag vet inte om det är mycket, men det är mycket för den här bloggen).

Det var i övrigt ett riktigt roligt serietecknarår.
*Small Press Expo var större och bättre än någonsin(ett extra plus för hemsidan som samanfattade festivalen!)
*UTOPI tog sin plats i Seriesverige och öppnade en ny bana för all fantasy och sci-fi.
*Vilket kanske är en av anledningarna till att många fiktiva serier verkar i allmänhet ges fler sidor och hantverk på berättandet. Dvs de utvecklas och blir jäkla mycket bättre.
*Serier tog ytterligare mer (välförtjänt) plats på Bok- och Biblioteksmässan.
*Berit Viklund och Matilda Ruta drog igång tecknarkvällar på Hemliga Klubben.
*En rad med jävligt bra böcker släpptes.

Hm ja. Nu är vi här. En dag innan 2012. Såhär i retrospekt ska jag nog påstå, att personligen, så var 2011 det bästa året hittills! Ja jäklar! Fullt med roliga och spännande saker!

2012 ser ut att bli tokbra det med.
Iallafall för mig. Man vet ju inte allt, men vissa saker vet man.
*Ska fixa serier till tre antologier iår. Swedish Comic Sin, (en hemlig) och Allt för Konsten.
*Jag ska släppa Anima 7.
*Jag ska äntligen göra min researchresa till Slovakien! Finaste julklappen, kom från Valentin.
*Jag kommer teckna seriesidor på Fairfax, göra grymma nummer av babian.se, recensera fanzin, åka på mässor. Ja, och så flyttar jag troligen utomlands på hösten. Det blir spännande!

Kommentarer

  1. Grejt år, även med potthål av jobbiga känslor här och där i vägen. Hoppas 2012 blir precis så bra och ännu lite bättre än förväntat och planerat :)

    Vi har haft många bra samtal, om både bra och dåligt och... mer sånt önskar jag oss till nästa år. Jag är glad att få vara med i Stefs värld :*

    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥/Y

    SvaraRadera
  2. Lägg bild på facebook och taggataggatagga :D Jag å Jåm loooves our portraits <3 // Alice

    SvaraRadera
  3. Yvette: <3 och jag är glad att vara i Yvettes! Låt oss göra 2012 smashing! <3

    Alice: Will do! När jag scannat den i bra kvalitet är det just vad som kommer hända! :D

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar