Öppet svar på frågan "hur blir en publicerad?"

Jag är med i ett gäng nätverk. I en mailgrupp ställdes den öppna frågan efter tips på hur man blir publicerad eller får pengar för serier / illustrationer. Mitt svar blev ganska långt och med rätt många länkar på var man kan lära sig mer, så jag tänkte att jag inte uppdaterat min blogg på ett tag och brevet kan lika gärna läggas öppet. Återkommande läsare av mina texter eller den här bloggen har säkert hört majoriteten av det jag svarar innan, men lite nytt har nog kommit in. Det här inlägget är fullt av länkar för dig som vill läsa mer. Lägg gärna till egna tips i kommentarerna om ni vill.

"För alla publiceringar och stipendier jag fått har jag ca 10 avslag styck."


Hej!

Jag såg det här mailet och tänkte "eh, jag kan väl skriva lite" och slutade i vanlig ordning med en jävla novell. Så öh, ursäkta LÅNG TEXT men här får ni i korta drag typ allt jag lärt mig samt jättemånga länkar till var en kan läsa mer. Allt det här är från mitt perspektiv, så flera andra har säkert andra bra tips! Jag ser fram emot vad som kan komma vidare i den här tråden, för en kan alltid lära sig mer :) Jag hade min första publicering för typ tretton år sedan och frilansar på heltid majoriteten av året(sommarjobbar med annat) sen 2 februari 2016.

Jag antar att det inte finns ett enda sätt att få in en fot, utan det gäller mest att hitta ett sätt att knyta kontakter och göra folk medvetna om att man finns. En portfolio online kan vara bra att länka, lägg upp minst fem av dina bästa bilder(Extra tips - lägg upp minst en bild som är det du helst ritar, så ökar chansen att du får sånna jobb). Om du har en egen hemsida funkar det, annars tror jag daportfolio.com är helt ok (har ett par vänner som haft där men har inte testat själv) Jag har min portfolio på Illustratörcentrum, de kostar pengar och vill ha bevis på antal betalda jobb, men när en väl kommer dit är det en jättebra plattform. Jag har fått betydligt fler betaljobb på att folk hittat mig där.

Sen gäller det att kolla vilka förlag / tidningar etc du är intresserad av och lättast av allt är att maila/ringa deras Art Director och fråga hur de gör med illustratörskontakter. Vissa går bara via bildbanker, andra har specifika mail man skickar till. Vissa vill att man skickar via post och då skickar du kopior, aldrig original!

Yokaj Studio körde ett tag metoden att utforma en perfekt serie för de de kontaktar, presentera det som "här är allt ni vill ha" och hoppas att det nappar. Risken med den metoden är att om de säger nej har du lagt massa obetald arbetstid på ett jobb du inte kan skicka någon annan stans. Men det har funkat ett par gånger. Den gången jag testade det funkade det för mig.

När du väl får in en kontakt är prissättning och rättigheter ett kapitel till, men kort sagt: se till att specificera vad illustrationen ska till (så de inte kan trycka den på nytt eller till annat utan att betala igen eller åtminstone fråga dig först) och se till att du får nog med pengar så du inte förlorar på att lägga arbetstiden. Och om du jobbar gratis, gör det för dig själv, dvs satsa på tecknargrejer som ger dig något annat om det inte ger pengar*. OBS det inkluderar egna fanzin. Håll kontakt med kompisar som också tecknar. Jag delar ateljé med tre andra tecknare och det är guld värt att fråga varandra vid mailformuleringar och så. Om du är osäker om en prisgrej eller kontraktsgrej går det också att ringa Svenska Tecknares jurister, även om du inte är medlem. Advokathjälp etc går lite innanför medlemskapet, men att ringa är helt ok.

*= Jag [skrev en text om saker att tänka på när man ber folk jobba gratis åt en], den kan vara bra att kolla för att undvika fallgropar. Du ska bli bra behandlad även när du får betalt, men om du inte får betalt ska det vara lättare att säga nej.

För varje jobb / publicering / utställning / workshop du gör, skriv upp det inklusive datum, beställare och eventuellt ISBN (böckers typ personnummer, finns oftast på streckkoden eller bokens andra sida). Det här blir långsamt ditt CV som du sen kan visa när du söker nya publiceringsmöjligheter. Eller när du söker IR (mer info finns på Underlandet)

Det finns ett gäng nätverk som är bra att kolla för info:

Intresseorganisation, juridisk hjälp, utbildning etc. mer aktuellt ju mer man jobbar.

[Illustratörcentrum]
Ett centrum som samlar illustratörer / grafiska formgivare / animatörer och hjälper dem att finna jobb med t.ex. portfolio online och årlig katalog.

Listar festivaler, antologier, förlag, skolor intervjuar serieskapare ALLT en nybörjare och veteran kan behöva.

[Dotterbolaget]
Nätverk, hjälp, tryck, arrangemang och uppmuntran specifikt till dig som kvinna eller transperson.
Det var i Dotterbolagets mail-lista jag skrev detta från början.

[TusenSerier]
Ideell kulturförening, nätverk, hjälp, tryck, arrangemang och uppmuntran specifikt för dig som inte blir avläst som "tillräckligt svensk".

Och så tipsar jag gärna om mina och Lisa Medins gamla avsnitt av podden MANGAPATRIARKATET då vi försöker kartlägga den svenska seriebranschen. Rekommenderar särskilt episod 1, 3, 4 och 5.

Lisa har också skrivit en text om hur Sveriges seriebransch ser ut till Underlandet, [går att läsa här!]

Om man är intresserad av den amerikanska marknaden rekommenderar jag podden Dirty Old Ladies, (två av serieskaparna tecknar erotik och det kommer upp, men mest pratar de om hur de jobbar med serier, mässor, tryck etc.)

Pengar kommer inte bara från serier, många försörjer sig på workshops, föreläsningar och liknande. Var flexibel.

Var öppen för konstruktiv kritik och beredd på att få många nej. Ett avslag betyder inte nödvändigtvis att man inte var tillräckligt bra, snarare att andra bidrag prioriterades vilket de kan göra av massvis av anledningar. (Min erfarenhet som redaktör och eventarrangör lärde mig detta) För alla publiceringar och stipendier jag fått har jag ca 10 avslag styck. Att skriva ansökningar och ringa Art Directors är skitjobbigt i början men blir lättare och mer rutinmässigt ju mer man gör det. Att ta nej blir också det. Det är förresten helt ok att pausa ett tag om man har möjlighet om man känner sig helt nerslagen. Sen upp i sadeln igen. Du klarat.

Gå en serietecknarutbildning om möjligheten finns (T.ex. [Serieskolan i Malmö] eller [Serietecknarutbildningen i Skarpnäck]). Det är en ganska bra skjuts att få info om förlag men framför allt träffa nya tecknare. Men en serieutbildning är inte nödvändig för det. Du kan knyta kontakter på Facebook, Seriefestivaler, releasefester m.m.

Av samma anledning kan jag tyvärr inte ge råd på vilka förlag / jobbgeare som bör kontaktas, för det beror helt på vilka serier / jobb en vill göra. Mitt generella tips är att söka upp plattformer som intresserar en / går ihop med ens serier. Allt från det lilla att jag i tidiga tjugoårsåldern gjorde att fanzin med häxor och vampyrer som en New Age butik var villig att sälja åt mig, till att Per Demervall ringde SVT och övertalade dem om att han skulle göra melodifestivalen-presentationerna i serieform år 2012 (tror jag det var? [Intervju finns här]). Du behöver inte ringa storföretagen på en gång, fråga runt bland områden du är bekväm om serier skulle kunna läggas till. Många bäckar små.

Jag skrev en text om att få ekonomin att gå ihop på Underlandet 2016, [länkar den här]

I slutet av den har jag även med en länklista med följande bra texter av mina kollegor

[Vad är en seriebok värd?] – Min kollega Lisa Medin skriver om ekonomiska val som serieskapare om man vill ge ut böcker
[Frilansande VS timlön]– Min kollega Valentin Schönbeck ger handfasta tips på hur man kan prissätta sin arbetstid
Och här har vi några andras svar I SERIEFORM
(Klicka på bildcitaten för att komma till serierna)

- BOULET -
Fransk bloggserietecknare
svarade på den allmänna frågan
"hur blir man serieskapare?"
och tog med den sorgliga men
tyvärr sanna detaljen: "tur"


- Spike Trotman -
Amerikansk förläggare och serieskapare
speficikt inom indieserier. Hennes serieförlag
är numera Chicagos största, men detta med
år av hårt arbete och delad inkomst.


- Erika Moen -
Amerikansk serieskapare mest aktuell med
onlineserien OhJoySexToy som (hon gör
tillsammans med sin man och flera gästtecknare
där de) recenserar sexleksaker och liknande
samt lägger upp sex och samlevnadsföreläsningar

- Lucy Knisley -
Lite av en "Läs mer!"-länk, men den amerikanska
serietecknaren Lucy Knisley har ett kapitel i sin bok
"Make Yourself Happy" som bara handlar om hur hon
publicerade sin första bok (small press och externt förlag).

- STRIP SEARCH -

Gänget bakom onlineserien PennyArcade gjorde en dokhussåpa
med serietecknare 2013. Den är 31 episoder och skönt larvig med
många överraskande lärorika utmaningar inbakade. Uppgifter tecknarna fick
mötas i inkluderade kontraktsförhandling, bordsupplägg, t-shirtdesign m.m.
[Hela webtv-serien finns att titta på gratis här]

Hm, mycket av det jag skrivit nu låter kanske lite sorgligt. Var medvetna om att jag skriver allt från mitt perspektiv med lite udda serier och konstiga prioriteringar. Det finns tecknare vars serier når en betydligt bredare publik / högt konstnärligt värde etc. och som det verkar gå jättebra för. Det GÅR att lyckas asbra. Men även om man inte är branschens top fem finns det annat som gör yrket supervärt.

Jag listar mina senaste moment från i år(2017):

* Läsare kommer fram på en seriefestival och säger att ens serier är det som ger hen tröst. (jag började nästan gråta)
* Föreläsning för åttondeklassare och se hur tre elever bara lyser upp och verkligen känner sig sedda samt tackar efteråt.
* När betalningarna rullar in och jag kan konstatera att jag klarar tre månader till.
* Random jobb när jag får rita av jätteglada människor på firmafest. Ordentligt betalt inklusive taxi och restaurangmat.
* Få se sina serier i tryckt format och färgerna blev så rätt.
* Vidareskickat brev från ett barn som läser Kamratposten och vill läsa mer av mina serier.

Glöm inte heller att det här är ett kulturyrke då du inte måste lyckas vid 23 (som jag trodde när jag var 23). Det händer, men många serieskapare släppte sitt stora verk som förändrade allt när de var 40-60+.

Personligen känns det värt varje gång jag läser en ny serie och blir påmind om vilka bra saker en kan skapa. Eller när jag verkligen får teckna. Och det är något jag hoppas alla tecknare får uppleva.

Med vänlig hälsning,
Stef Gaines

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar