Den kreativa höstens fortsättning

Oj, har jag inte skrivit något sedan augusti?! Eh!
Ja, det blev ingen inktober för mig iår, men jag har ritat en del i alla fall.

Sneak peak på en grej som publiceras först 2016. Så vi lämnar det så länge.


Ruta ur baksideserien i KP 13

Något som jag hoppas att några av er redan sett, är att jag fick in en baksideserie i KamratPosten! En underbar barntidning som såväl jag som min far och min yngsta brorsa vuxit upp med.

Lukas Björkman, KPs redaktör, hade under min och Lisa Medins branschpanel på Stockholms Internationella Seriefestival efterfrågat fler serier till KP. Så jag ritade en serie jag trodde skulle passa dem, och det gjorde den!

Det är en söka-jobb-teknik som är lite riskfylld, att rita en redan klar serie. Mest för att, om de en skickar den till inte vill ha den, har en lagt ner arbetstid utan någon möjlighet att få betalt. Sen så är det också svårare att fixa ändringar, om den potentiella arbetsgivaren vill ha det. Men jag hade hört om andra som lyckats haffa tecknarjobb med den tekniken och länge tänkt att jag skulle försöka mig på den. Så här i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde det! Hurra pengar!

Jag designade mina två hjältinnor efter två vänner, vilket gjorde det lätt att tycka om dem på en gång. Så det var såklart extra trevligt när jag blev ombed att rita en till serie med dem. Nu har de fått namn och tacklar nya problem på baksidan av KP nummer 17! (Första serien publicerades i KP nr 13)
Sneak peak på serie som kommer i KP 17

En pitch som inte gick fullt lika bra var till OniPress. De höll öppna submissions i början av sommaren (något de annars ALDRIG gör) och alla tecknare i hela världen skickade in. Linus övertalade mig att våga skicka in ett projekt vi jobbat på gemensamt ett tag, så det gjorde vi.
Sida 11 av 65. Manus av mig, Bild av Linus Remahl.
Så åter igen har vi suttit och filat in i det sista. Åter igen fick vi ett nej tack. Och åter igen känns det som väl spenderad tid och ännu ett trappsteg uppåt! Refuseringar betyder att man skickar in, och enda grejen som hindrar en från att publicera verk är att en aldrig skickar in. Får se om vi hittar någon annan plattform som passar serien bättre eller om vi ritar något annat.

Men ja, september kom och vi åkte till Kalifornien! <3 <3

David Remahl (Linus storebror) och Monica Sircar (Linus svägerska) öppnade sitt hem till oss och gav oss något av det finaste någonsin: tre veckor bara för konst och lycka. De hade en hall de ville fylla med ett projekt som var fritt för oss att skapa, så vi designade och skissade och band en bok och målade två tavlor. Och mycket är kvar att göra, vilket innebär att vi måste åka dit igen för att lämna fler tavlor åh neeeeej <3

Men ja, själva resan skulle bli:

  • Min första visit i USA
  • Massvis nya intryck och två människor att lära känna
  • i sällskap med Linus, som ger mig mycket tecknarutrymme


Dvs ett ypperligt tillfälle att försöka sig på en travelouge!



Med lite varierande kvalité, men rätt hög sådan för det mesta, vilket såklart gjorde att jag fortfarande jobbar på den. Ärsch varsågod, här kommer en snygg sida ur den!

Sekvoja ja, det som wikipedia kallar redwoodträden. Vi bodde i ewokskogen. <3

Vet inte riktigt vilket svenskt serieförlag som skulle vara intresserade av en serieresedagbok, men det får jag lista ut när jag fått ihop hur jag tänkt mig att den här ska bli. Fortsättning följer.

Tillbaka i Sverige satte hösten igång vilket såklart även innebär Terminstart i SerieSverige!

Flertalet seriefestivaler drog igång, men denna gång utan mig då jag beslutat mig att ta en paus från alla serieevents fram till mitten av november (info längre ner i inlägget!) Men detta åsidosatt verkade såväl I Seriernas Värld, Bokmässan som ComicCon riktigt kul, och extra glad blev jag att så många av mina vänner åkte till Seriefestivalen i Helsingfors, vilket var min favoritfestival förra året.

Även om man inte åker på event kommer man inte undan den kreativa banan som sätter igång under hösten. (Detta #inktober och NaNoWriMo åsidosatt!) Jag hängde typ med på 24timmarsserien, även om jag inte orkade arrangera något i år så satt jag i alla fall och tecknade. Med mål att åstadkomma början till något som kanske dyker upp på den här bloggen om ungefär en månad.

SerieSverigemässigt så hoppas jag att ingen missat den nya plattformen UNDERLANDET! En kalender, en samling, en hjälpreda, ett medel som jag länge önskat funnits till serietecknare! Kolla upp dem! De listar alla antologier, alla stipendier, alla festivaler med mera. Eloge till Saskia Gullstrand och Jenny Taravosh som gjort detta möjligt. Jag kramade er på SIS och skickar fler virtuella kramar nu - snyggt jobbat!!

Men ja, hösten har bara börjat! Jag intar min plats vid ritbordet med podcasts som P3 Dokumentär, Spår eller Creepypodden i öronen och bara njuter. Jag fyller mörkret med te, tusch och halsdukar ända fram till julmyset sätter igång och allt är kalas.

Och apropå kalas...

Hurra Göteborg, det blir vi ändå!

Jag har varit pinsamt tyst om boken jag gjorde i år, men då är det bra att ha en helt grym kollega som också gjort en frän ny serie! I korta drag: jag och Yvette håller releasefest för våra senaste alster! Mer info skriver jag framöver, nog i mer än ett inlägg. Det är knappt två veckor kvar, så förbered er på för-pepp!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar