SPX must-haves!

Nah, jag har inte skrivit fel på Stockholms Internationella Seriefestival, jag syftar på vad du inte får missa på seriefestivalens marknad: Small Press Expo!

För oinvigda är Small Press Expo Sveriges största seriemarknad som huserar allt från glada amatörer, till imponerande smallpress-projekt, till etablerade förlag. Samtliga sätter sig i Kulturhusets lokaler och detta gränsland mellan alla som sysslar med serier. Etablerade större förlag släpper ett gäng bra grejer innan/i samband med Seriefestivalen, men jag tänker försöka fokusera på Small Press Expos marknad. Jag kommer nämna ett gäng vänner, för jag har de facto fått ett gäng vänner just via den här seriefestivalen. Jag kommer även nämna saker jag hört om och rising stars jag fått nys om via fanzinrecensionerna jag skriver för Bild&Bubbla och mitt redaktörande för babian.se

Jag har valt att bara fokusera på de jag vet släpper nya serier iår.  Så, utan mer tjat, och utan någon särskild ordning, här kommer listan! 16nde SPX och därmed även 16 punkter!




-: FANZIN / SMALL PRESS / TIDNINGAR :-


1. Kalle Hizz
Du som skaffar detta: kommer troligen tilltalas, Kalle Hizz-stripparna kan läsas av vem som helst
Fanzinet: är små korta seriestripptidningar för billig peng. Du kommer köpa en och sen ta en till, som små chokladbitar. Tar de slut finns de digitalt i cyber-rymden också!

Jag är ett fan av Yvette Gustafssons serier, och brukar rekomendera t.ex. fanzinet En dryg kopp kaffe. Kalle Hizz är en gammal briljant klassiker som bara hängt med och med och med. Den är kort, dum, och alldelles underbar. Om du inte har med ett Kalle Hizz-fanzin i tygkassen när du lämnar SPX så har du nog inte varit på SPX.

2. Fathoms of the sky
Du som skaffar detta: tycker om mysig fantasy i stil med Castle Waiting och Stardust
Fanzinet: är en bok som samlar hela serien från början till slut.

Anna Landin började teckna den här serien som en 24-timmarsserie om jag förstått rätt. Men snabbt ven den iväg till en egen berättelse med flera kapitel. Jag tror hon sålde fem av dem i egna tidningar på förra årets Small Press Expo, och de var populära. I höstas blev historien klar och Landin samlade ihop dem i den här boken. Jag måste säga att jag tyckte väldigt mycket om slutet. Lugnt berättartempo, trevliga karaktärer och toksnygg näsa.

3. Super Mario's Houseviwes Uprising
Du som skaffar detta: är ett gammalt fan av tv-spel
Fanzinet: är en snygg antologi med fristående (ofta humor)serier

Såfort Agz sätter ihop fanzin är det ruskigt snygga och väl genormarbetade med en mix av medverkande som alla har en personlig och imponerande serietecknarstil. Det är ett par år sedan vi såg deras bord på SPX, så detta är årets comeback! Om du vill ha en försmak på lite hurdana de här serierna kan vara, har de lagt upp föregående nummer online(detta är nr 2). Sedan det har samtliga tecknare utvecklats och ytterligare magiker lagts till i deras grupp.

4. MEDLEY: Människomaskinen
Du som skaffar detta: är antingen synthare eller hårdrockare. VÄLJ.
Fanzinet: eller rättare sagt tidningen, är 20 sidor, helt i färg, och helt gratis.

Sci-fi och efter katastrofen, eller rättare sagt under katastrofen, för ni har väl inte missat serien MEDLEY av Lisa Medin? I en värld där musik är den ultimata makten och olika genrer för blodiga krig mot varandra finner vi detta tuschiga äventyr. Serien släpptes i sin första samlingsbok förra året, Människomaskinen är en fristående historia som du kan läsa både som hängivet fan och som nyfiket blivande fan. Just det här numret ges bort gratis, så skynda dig att hämta ditt exemplar redan på lördagen, för det kommer troligen ta slut rätt fort.

5. Läppen, Grisen och Moppe
Du som skaffar detta: gillar herman hedning, south park, och tycker inte att pk är en förolämpning.
Fanzinet: eller fanzinen, är fristående långa serier samlade med en berättelse per tidning.

Elias Olsson började fundera på vad för slags karaktärer som skulle dölja sig bakom smeknamnen Läppen, Grisen och Moppe, vilket var från början en signatur på en insändare till Seriemagazinet från typ 80-talet, och idag är det Sveriges svar på South Park. Tre vänner i högstadiet med all meningslöshet, idioti och rastlöshet det innebär. I sina äventyr provar de att go gangsta, samt starta ett band. Allt är berättat ur killtrions perspektiv, men med pikar mellan raderna på klass, högerpolitik och annat som våra huvudpersoner inte riktigt förstår eller vill förstå.

6. Golden Bird
Du som skaffar detta: tycker om 1920-tal, åthutningar, spänning, kämparvilja, romantik och vill läsa något med asbra huvudroller som inte bara består av vita cismän.
Fanzinet: är i storformat, ruskigt snyggt tecknade och med diverse extramaterial

Årets tema på Seriefestivalen är representation, och det slår mig först nu när jag ska skriva om Golden Bird att om det är något fanzin som går in i ämnet är det detta. Ainur Elmgren har satsat på att ge huvudrollerna i sin serie till alla som ständigt förvisas till biroller och tokens. Att de sen också alla är personer man vill veta mer om och gillar, och att allt utspelar sig vid 1920-talet och historien gör sig påminnd som deras vardag. Missa. Inte. Denna. (för all del, läs den också online här!)



-: ENSKILDA KREATÖRER :-

7. Li Österberg
Av samma anledning som Kalle Hizz, om du missar Li Österberg har du inte varit på Small Press Expo. Hon tecknar såväl självbiografiska serier som serier baserade på grekisk mytologi och hennes årliga fanzin Agnosis har fått många priser och omnämnanden.

8. Stina Lövkvist
Som jag nämnde, Lövkvist gör oftast ett nytt fanzin varje år. De är fristående berättelser som oftast är vältecknade, söta, med ett annorlunda berättande som man ändå följer bekvämt längst hela resan. Och ibland blir det överaskande mörkt. Men återkommande är något unikt som du inte kommer ångra. Och förra året sålde hon slut redan på första dagen, och då Lövkvist sällan trycker om ett zin bör du passa på redan första dagen.

9. Hanna K News
From internet with love. Hanna Ks serier får mig jämt att känna den där sporrande frustrationen ala åh-varför-kom-inte-jag-på-det-där-jag-måste-bli-bättre-på-att-teckna-och-berätta, om ni förstår vad jag menar. Även här, mysigt, vältecknat, unikt. Hon gör söta självbiografiska serier och rymdäventyr. Hennes fanzin brukar vara de som alla snackar om efter SPX, så var inte utanför, häng på grejen! Ni finner henne hos PEOW! Studio

10. Hedvig Häggman-Sund & Joakim Gunnarsson
Det första du gör när du kommer in på Small Press Expo är att du springer till detta bord. De här tar inte bara slut på lördagen, de tar slut tidigt på lördagen. Och jag har nästan aldrig hunnit hugga dem. Tröstprismässigt är de ett av de bord som alltid bjuder på godis.

11. Rob & Bob
Dena duett med vänner gästar SPX årligen, och satsar hela tiden på att öka sin kvalité. De gör egna fanzin, en julkalender och numera även samlingstidningarna Rob & Bob med vänner. De för ihop många klassiska manéer och väl etablerade tecknare. Check these dudes out!

12. Serieskolan i Malmö
De ger ut en tjock antologi som man får plocka gratis, och den ingår i saker man troligen har med sig från Small Press Expo. Annars brukar jag inte ha så mycket att säga om eleverna på Serieskolan i Malmö. Iår är det annorlunda. Dels har jag sett till dem både i inlämnat material till babian.se och i avigserierna på Bild&Bubbla, samt på deras instagram, och tumblr, där de enskilt berättar om sig själva och sina egna serier, men också tillsammans om antologier och releasefester de ordnar ihop, eller gästlärare de fått. Kort sagt: de är aktiva, de är upp and comming, och se upp, för iår kommer de överaska dig!

-: THOSE COOL ONES :-
Någonstans i gränslandet mellan small press och förlag möter du dessa rymdhjältar

13. DotterBolaget
DB är ett feministiskt kvinno- och transseparatistiskt serieskaparnätverk. De gör totalt awesome grejer och revolutionerar den svenska seriebranschen till det bättre, varje dag. Iår hittar ni dem i Studion (där Lava låg förut) där de har den feta montern de förtjänar. Gå dit, prata med inspirerande och trevliga människor. Köp deras serier (spoiler: alla är asbra!)

14. PEOW! studio
Tre kollegor startade en studio tillsammans och har de senaste åren startat vägen som förlag. De är en reaktion på brist av visuellt annorlunda och snygga serier i den svenska marknaden. De står för flera coola internationella gäster, t.ex. Kate Beaton, och de är jättetrevliga och vill säkert se dina serier också. Snacka med dem!

-: BÖCKER :- 
dvs. isbn, marknadsföring etc, men relativt indie så 
15. 2054
 Samma gäng som satte ihop antologierna 7e oktober och 03:51 återvänder med en tredje volym. Kollegor och vänner har gett varandra utmaningen att rita en serie som ska innehålla en rad redan bestämda element, meningar m.m. Resultatet har överaskande hög kvalité. Vi tog t.ex. med Johanna Anderssons bidrag från föregående volym i babian.se

16. Mitt ex som gjorde slut är sur på min flickvän
Årets Seriefestivalen-förfest arrangeras på Bauer torsdag 15 maj.  Tomas Antila är en av fanzin-skaparna som jag hade nämnt i kategori två om det inte vore för att han bokdebuterar iår! Best of av hans klassiska fanzin Dröm&Glöm samlas i ett tjockt och toksnyggt album som släpps av Svenska Serieförlaget. Eftersom detta är en sådan SPX-klassiker tyckte jag att den passade in att nämna här. Vi ses på festen!


----------------------------------- Och det var hela listan! --------------------------------------------------

Typ! för gissningsvis har jag missat någon.
Gör mer reklam! Det är t.ex. helt ok att utnyttja kommentatorsfältet i detta inlägg för att tipsa om era grejer. Informera och bygg på och sprid sprid sprid!

Kommentarer

  1. Sådärja, checklistan är kompletterad. Tackar ödmjukast.
    (Har dålig koll på var folk är/pysslar med, men, hursomhelst så hoppas jag på att även få se följande nunor på plats:)
    Tinet Elmgren, Mattias Elftorp, Karin Rindevall, Peter Bergting, Nosebleed Studio, H. Hellman, Elias Ericson, Julia Philip, Daniel Ohlsén, Amanda Hakim & Nathalie Nilsson, Jenny Hannula, Yossra El Said, Sara Berntsson, Sissel G samt Gabrielle Nilsson.

    SvaraRadera
  2. Saskia Gullstrand släpper grafisk novellett: saskiagullstrand.blogspot.se/2014/03/precis-innan-point-of-no-return.html och jag en serienovell. Vi kommer sälja dem tillsammans i Dotterbolagets monter!

    SvaraRadera
  3. Yoo! nice lista! Du får gärna tipsa folk om att jag printear upp Raedus kap 1 och 2 + extramaterial till spx 2014. : ) http://bornbymidnight.tumblr.com/post/82128794260/raeduscomic-swedish-post-raedus-kapitel-1-2

    SvaraRadera
  4. Ey, grabba tag i mig på SIS så får ni en länk till en SPRÅJLANS NY del av åtta Ben Från Underjorden (typ den del som börjat publiceras på webben, men ni får den på svenska i sin helhet)! Fancy schmancy PDF som ni kan läsa på eran data-telefon på tåget hem från festivalen :)

    SvaraRadera
  5. Tyvärr kommer jag inte att delta fysiskt i år. Däremot kommer jag att delta med två nysläppta fanzines på Plutoniums bord! Beskôddarna nr 2 och NOGI - Rivalen, heter de. Lättsam underhållning tecknad i sedvanlig crazy-stil, typ.

    http://www.lenneer.se/blog/?p=1474

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar