Angående headern jag har just nu

Jag försöker byta header på den här bloggen då och då. Helst till en bild som på något sätt kan relatera till något aktuellt i mitt liv just då, eller bara årstiden eller så. (Se alla gamla headers här!)

Nu i Juli har jag rätt så många extrapass på mitt dayjobb, och den enda veckan jag faktiskt är ledig är jag bortrest till föräldrarnas landställe. (Jag skriver detta från det) Så jag har kallat mitt juli för "Hejdå kompisar!" (jag hinner sällan träffa vänner under perioderna då jag har mitt dayjob då det är nattskift) Så ja, jag ville rita något med några av de jag umgåtts med rätt intensivt just då.

Körde mest på tecknare, och ville såklart göra något peppande.

Min idé var att göra en blandning av detta:
Scott Pilgrim vs The World. Kul film!
och detta:
BAKUMAN. Väldigt peppande japansk serie om att rita serier!
Så jag ritar upp en skiss med blåstift och tusch direkt i klotterboken. Resultatet blir detta:
Fick såklart inte plats med alla jag ville ha med. Vissa av poséerna är direkt tagna från deras inspirationsbilder då jag ville att folk skulle känna igen dem. I slutändan blev det tyvärr inte sådär jättetydligt med att jag skulle vara Scott Pilgrim med Ramona-flickvännen bakom mig, eller kände någon igen det?

Aja, jag scannar bilden i svartvitt, gör ett separat lager för tuschet där jag tar bort det vita. Jag delar även upp tuschet, som att sätta stjärnorna i ett separat lager(som inte syns här) och testar även att ändra färgen på linearten för Yvettes tröja och Elins tidning. Jag skapar ett lager som ska vara grunden bakom bakgrunden. Sedan gör jag även ett vitt lager som bara täcker karaktärerna. Detta så att jag kan leka loss emellan det och bakgrundslagret hur mycket jag vill. Ergo:
Kolla, där kom stjärnorna tillbaka igen! Sen skapar jag separata lager för att göra färgerna på förgrundskaraktärerna. Inte sådär jättemånga. Jag gör platt färgläggning och skuggning på samma lager för att spara tid och minne. Bilden är inte sådär jätteviktig att kunna ändra på. Jag sätter bara vissa färger som jag skulle vilja kunna tona om för sig i separata lager. Jag har sparat orginalbilden i ett bakgrundslager jag inte rör, utifall att jag skulle kvadda tusch-lagret på något sätt.

Ungefär här börjar jag reagera lite på att de jag tecknat i stort sett har en hudfärg. Och inte är det jämt könsfördelat heller. Aja, man kan inte alltid vara bäst.
Nu är bilden i stort sett klar. Men den ser tråkig ut på något sätt. Jag testar att ändra färg på linearten till den mörkaste violetta tonen som finns i bakgrunden.
Wow! Jag hoppar till över hur mycket bättre det blev sådär. Jag blir så jäkla nöjd att jag glömmer bort mitt arbete med Yvettes tröja och Elins tidning. Så det syns tyvärr inte längre att hon håller i ett exemplar av UtopiMagasin! Detta märker jag först någon dag efter jag laddat upp bilden. Men jag tyckte den blev så snygg såhär att jag behåller den så.

Hm, ja, nu kanske folk undrar vilka som är vilka. Jag kan ju lika gärna credda dem, nu när jag ändå snott deras utseende bara sådär.

Goda vänner. Jag saknar dem alla.

Ja, och jag förstår mycket väl att eventuellare läsare av detta är fans till oss alla, så [här kan ni ladda ner en stor version att ha som bakgrund på datorn].

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar