Bokmässanenkäten 2011

Loka Kanarp gör enkäter inför alla seriemässor så att man ska känna peppen lite inför dem, och tur är väl det, för jag hade nästan glömt att jag skulle på Bokmässan! Så det är hög tid för mig att fixa sovplats, kattvakt, och enkät, idag! Here we go!

Bokmässanenkäten 2011

Namn: Stef Gaines
Hemort: Stockholm
Jag har varit på Bokmässan i Göteborg (ggr): Varje år sen 2006
.
På årets bokmässa ska jag: Haha! Jag vet inte riktigt! Jag hade som sagt nästan glömt det hela.

Men jag är uppskriven på seriescenen.
Dels öppnar jag det hela genom att teckna live på torsdagen(Kl 11.30), och sen håller jag i en panel på söndagen. Det handlar om Small Press och jag tror att den kan bli riktigt intressant. Kl 14.00- 14.45 är det.

Ett bra bokmässanminne: Jag har så många! Galagofesten 2008, Mylingfesten 2009, Adamson-statyett-utdelningen samma år, samtliga Optimal-middagar, när Malin Biller såg till att jag fick träffa John Ajvide Lindkvist, alla gånger jag seriebattlat, alla kollegor jag träffade där, och well, HELA bokmässan 2010! Den var fantastisk!


Några böcker jag ser fram emot: Maran av Lina Neidenstam, Nekyia och Med andra ögon av Li Österberg, Hungerhuset av Loka Kanarp och C-M Edenborg, och hade jag inte redan skaffat den så hade jag sett fram emot Mats Kamp av Mats Jonsson. Jävlar vad bra den var!

Ett seminarium eller annat prat jag ska se: Jag har inte planerat så mycket ännu, det enda jag vet är att jag verkligen vill se urhunden-utdelningen! Det är så JÄKLA BRA böcker som blivit nominerade iår! Att skriva vilka böcker det gäller och vad som gör de så bra är rätt onödigt för mig, då min kompis Kalle redan gjort det. Han skrev dock inte särskilt mycket om sin egna bok som även den blivit urhunden-nominerad! så då härmar jag honom lite och tillägger här:

Mara från Ulthar av Karl Johnsson
Jag tycker så himla mycket om den här boken. I försök att beskriva den skulle jag säga att manuset är som en Ghibli-film och bildberättandet en saga med dynamiska linjer och snygga skrafferingar. Mara är en slags Astrid Lindgren-hjältinna i en mörk och farofylld värld med monster. Det finns ingen liknande serie. Den är magnifik.

Jag hejjar på Kalle, men jag hejjar på alla andra också! Jobbigt men roligt läge!!


Jag hoppas slippa: Prestationsångest. Men en god vän lärde mig att receptet mot prestationsångest är satsa på att bara ha kul. Och i två år har det funkat, så det ska det förhoppningsvis nu med!

En fest/tillställning som jag ska gå på: Jag har inte letat reda på och sorterat allt ännu, men GALAGOs fest brukar vara en höjdare.

Mitt bästa bokmässefynd: Visserligen inte serierelaterat men... Det är nog när jag gick förbi en monter med tryckhistorik och de blev så pass rörda av min kärlek till gamla böcker att de skänkte mig en sida ur Gustav Vasas bibel samt en bok(utan pärmar) från 1600-talet!

Åh, peppen! Jag kommer troligen blogga mer utförligt om seriemojset på bokmässan, som jag brukar. Men det blir först i början av nästa vecka. Håll utkik! Nu ska jag fixa sovplats och kattvakt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar