Inför Stockholms Internationella Seriefestival 2017: Del 1 - ROXY

Om prick en månad är det dags för årets omgång av Stockholms Internationella Seriefestival! Så här kommer mitt första av ett par inlägg inför det! Jag kommer ha med minst två nya trycksaker och en del gamla klassiker samt delta i ett par coola grejer. Sen hoppas jag även hinna blogga om andras saker som jag ser fram emot. Vi får se hur mycket jag hinner med. Nu börjar vi! Pepp pepp!



Ta-daaa! Jag släpper en fristående tidning till Stockholms Internationella Seriefestival 2017!

I en regnig europeisk stad passerar en crush över gränsen på vår hjältes comfortzone. Är det ok att vara småförälskad i sin barista? Och hur undviker man att vara creepy? Roxy och en kopp svart som en natt utan måne är ett vardagsäventyr med en huvudperson som slåss mot sina egna tankar.



Är du en tidigare läsare som tycker att titeln och ena karaktären ser lite bekanta ut? Du tar inte fel! Den här serien baserar sin grund på en av mina gamla 24-timmarsserier. Hela serien gjordes i Manga Studio 4 då jag ville lära mig programmet. Så jag har såklart gjort uppfräschningen i Clip Studio Paint (uppdateringen på MangaStudio). Allt för att lära mig programmet, att tvinga sig att rita igenom massvis med sidor för att lära sig en teknik rekommenderas verkligen.

Så vad är skillnaden? Till att börja med har vår huvudperson fått en omdesign. Både hen och Roxy har tecknats om på varenda sida.
Sedan har jag lagt till gråskala. Jag satsade på en teknik i bara ett lager med syfte att det skulle gå så fort som möjligt men ändå ge rätt känsla.
Hela dialogen har finslipats den med. Manuset har ändrats lite, många rutor har totalt tecknats om. Sidor har tagits bort, andra lagts till etc. Serien har gått från att ha varit 24 sidor till att bli 27.

De enda bakgrunderna jag inte ändrat grunden på är stadsmiljöerna. Staden serien utspelar sig i är Bratislava, och jag förlorade sorgligt nog mina referensfoton därifrån när min hårddisk dog för ett par år sedan. Stort tack till Valentin som bidrog med ett foto att utgå från till själva omslaget!

Tidningen kommer även inkludera en engelsk översättning. 27 fina sidor, och den kommer att gå att köpa på Stockholms Internationella Seriefestival där jag delar ett bord med fantastiska Jenny Berggrund. :)

Jag hade väldigt roligt med den här serien och hoppas att ni tycker om den med!
I skrivandets stund har jag just skickat den på korrekturläsning, jag kommer att uppdatera det här inlägget när jag har en prisuppfattning och ett provtryck.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar