1 februari närmar sig!

och så även tionde upplagan av
Hourly Comic Day!

Historik
Det är en dag när serietecknare världen över gör dagboksserier om varje vaken timme det dygnet. Själva idén startades av John Campbell (serietecknaren som gjorde Pictures for sad children) och gjordes till en internationell grej av forumet TenCentTicker 2006. Det går att läsa massvis av de första på forumet ifråga, faktum är att de som hängt där lagt upp serier i samtliga år den hållit på.

Hur en joinar
Men jag lyckades aldrig registrera mig på det forumet, så jag gör som de uppmanar alla nya tecknare att göra, och lägger upp mitt bidrag på sociala media med taggar och grejer.

#hourlycomics #hourlycomicsday etc. ni vet

Jag jag jag
Eftersom det är en internationell grej brukar jag göra de serierna på engelska.
Läs mina föregående för åren här: [2011] [2013] [2015]
(Bilderna är tyvärr försvunna från min första, som jag gjorde 2009)

Jag lär lägga upp årets bidrag på min tumblr eller här på bloggen. Samt eventuellt twitter, om jag orkar under själva dygnet. (Det kommer vara mycket som händer dygnet ifråga, så det återstår att se)

Pepp pepp pepp!
Andra svenska serietecknare som brukar hänga på är t.ex. [Jenny Berggrund], och [Tinet Elmgren]. Vet att Tomas Antila gjorde en ett år som blev hans fanzin "Självständiga liv". Förra året gjorde två av mina sambros egna serier, så det finns tre som utspelar sig i samma hus typ samma dagar, haha! ([Min], [Valentins], Randis [del 1] och [del2]) jag hoppas att de gör egna iår med :D

Annars, om ni vill se fler exempel så sammanställde [TheMarySue en lista 2012], eller så kan ni kolla in [tumblrtaggen] kanske? Häng på, go go go! På måndag händer det!

Ja, det här är ganska internt och troligen roligast för serietecknare eller folk som är nyfikna på serietecknares vardag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar