Liveteckningen på ComicCon Stockholm 5 november!

Fotograferad av Frida Hammar från Illustratörcentrum
Ni kanske minns att jag nämnde att jag skulle teckna inför publik på ComicCon Stockholm?
Jag var väldigt nervös men det var hur kul som helst!

För att inte fastna i det vita papprets förbannelse hade jag förberett en tusch att färglägga på plats. En monter i närheten spelade musik och mycket var från min vanliga spellista så efter ett tag kändes det som en vanlig arbetsdag hemma och jag råkade nog sjunga med ett par gånger.

Enda skillnaden var att jag hade en publik av förbipasserande människor som då och då stannade till, gapade, sa "wow!" och informerade mig om att de tyckte att jag tecknade riktigt bra. Det är väldigt trevligt att ha en hejarklack medan man jobbar! :)

Jag fick rita på en JÄTTESTOR Cintiq (en skärm man kan rita på direkt) medan det jag jobbade fram visades på en tv-skärm bakom mig. I början sträckte jag per automatik iväg min hand mot kanterna för att använda de vanliga kortkommandona som jag programmerat på min* Cintiq hemma. Men efter ett slag insåg jag att de knapparna inte fanns och kom lyckligt nog åt min laptops tangentbord utan problem.

*= okej, egentligen Linus cintiq, men jag har lånat den ganska permanent då han numera tecknar på en iPad Pro.

Jag färglade på det sättet jag oftast gör vid mer ambitiösa färgläggningar, nämligen att jag börjar med att göra maskeringslager för förgrund, människor etc.
Fotograferad av Frida Hammar från Illustratörcentrum
Fyller i maskeringen, den lite tråkiga biten. Jag gör den oftast med ett platt och tydligt färglager för att se vad jag gör, t.ex. röd. Sedan gör jag grupper med maskeringarna på istället för lager. Skapar sedan ett nytt lager för platta färger i respektive grupp.

Fotograferad av Lina Lindkvist från Illustratörcentrum
Sen kan jag leka in alla färger som en glad anarkist utan att oroa mig över att de ska gå utanför kanten. Jag skapar därefter separata lager för skuggor, highlights och effekter. Då de ligger i samma grupp kommer även de hålla sig innanför kanterna.

Fotograferad av Lina Lindkvist från Illustratörcentrum
Det är nog inte den allra snabbaste metoden, men det är en väldigt bra metod för att förhindra "ånej jag jobbade jättelänge i fel lager!!"-problem.

Sedan var tiden plötsligt slut! Jag hade riktigt trevligt och det var såklart ett plus att känna sig uppskattad samt få sitta i Illustratörcentrum-montern. Efter liveteckningen tog jag en runda på ComicCon med Jacob, handlade serier, beundrade cosplays och gick när folkmassan blev för mycket.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar