2015 - Modets och Rädslans år

Okej, till att börja med så kommer inte mitt "År i Retrospekt"-inlägg i år bli alls lika kreativt och ambitiöst som förra årets. Jag sitter här med typ en timme till godo innan jag och mina sambos ska äta en väldigt tidig nyårsmiddag så att jag kan få något slags firande innan jag far iväg till mitt nattjobb. Så jag tänkte härma Valentins nyårsinlägg lite och skriva rent generellt om vad 2015 inneburit för mig. Nu vet ni det, och här kommer inlägget.

-: 2015 :-


Populärkulturskonsumtion 2015

Jag gick på teater och musikaler! Jag såg Karl Gerhard, Gösta Berglings Saga och Kristina från Duvemåla. Jag grät rätt mycket, speciellt på Kristina. Jag gick även på Satans Demokrati, en slags teater då ett helt kontorskomplex blivit ombyggt till olika rum en själv fick utforska som tyst åskådare medan scener spelades upp här och där. Vilken upplevelse!

Jag gick på Jönssonligan, som var allt en Varan Tv-trailer kunnat utlova. Jag gick på Tillbaka till Framtiden jubileums maratonet och såg sista Hungerspelen-filmen. Alla tre väldigt häftiga bioupplevelser. Jag var dock snorfattig under sommaren och gick således varken på Cirkeln eller Mad Max: Fury Road.

Min favoritmanga gjordes till anime. Mangan är från typ 80-talet och animen var gjord för en 2015-publik, jag nördrageade lite men i slutändan tyckte jag väldigt mycket om vad de gjorde med den. Se den för all del, se den! (Den har också blivit spelfilm men den har jag inte vågat titta på ännu)

Min lillebror gav mig ett DSLite med Majoras Mask i födelsedagspresent, så jag började projektet med att återuppleve hela den fantastiska världen. Jag började titta på Sailor Moon S och tittade om lite på Dragon Ball Z. Det var en del retrogrejer det här året.

Det släpptes så jävla bra serier det här året, och framförallt i Sverige. Utgivningen har blivit betydligt bredare och med högre kvalité än någonsin tidigare. Vilket både är helt fantastiskt underbart men också lite läskigt för ens dåliga självförtroende. Men mest peppande. Jag får jobba hårdare!

Mingel och ångest 2015

Jag hade blivit alltmer osäker i SerieSverige-sammanhang sedan en jobbig fest 2014, och under Stockholms Internationella Seriefestival 2015 fattade jag att jag tyvärr mådde lite för dåligt. Jag gick igenom Seriefestivalen och hade väldigt trevligt när jag var där, men jag pallade verkligen knappt med efterfester eller alla människor. Det tog stop. Så för att vara snäll mot mig själv beslöt jag att helt enkelt inte gå på serie-event till november. Det var en välbehövlig paus och att jag var utomlands runt bokmässan var tyvärr ingen slump. Det första jag gick på var min och Yvettes gemensamma releasefest, och den var allt jag behövde. Jag gick även på debutbaren i Stockholm efter det och det kändes bra.


Det var väl 2013 som jag började träna. Jag har tänkt göra en serie om det men det har inte blivit av. I alla fall så märkte jag att om det var något som inte bara gjorde mig starkare rätt fysiskt, så har träning varit en enorm hjälp för mig att minska på min stress och ångest. Nu vill jag inte få det att låta som att bara man tränar blir allt bra, det fungerade bara så för mig. Och allt är inte bra, men det är betydligt mer lätthanterligt. Under sommaren sa jag upp gymkortet och började springa. Det var rätt ballt för jag var så jäkla usel på det i början, och mot september var det rätt jäkla sweet.

Ändringar med kroppen eller så förresten, jag klippte ny frippa. Det vart skoj och gick snabbare att tvätta. Jag fyllde 30 år, fick en kickbike i födelsedagspresent av Linus och tatuerade mig senare samma år. Yuuueaah!!

Relationer och hemmet 2015

Jag fick en ny sambro! Randi flyttade in ett slag under januari - februari, och för gott i augusti. Min katt fick en tratt på sig igen, men klarade sig. Jag hittade tillslut något slags odlingsintresse och tog totalt över balkongen som jag fyllde med blommor och jordgubbar. Känner även att jag levlat upp i vänskap med alla som jag haft lyckan att hänga med det här året. Sen har tråkiga saker hänt inom släkten, men det har fått mig att värdera min familj och min partner desto mer.

Jag var mer utomhus även om sommaren var allt jäkla tråkig. Och firade Valborg med att gå vilse.

Resor 2015

Ja jävlar! Det enda tråkiga var att jag inte hade möjlighet att åka till Finland i år. (det hade blivit för dyrt och krockade med min mingelångest) Men nog flög jag iväg alltid.

Angoulême, Frankrike - Charlie Hebdo hade inträffat knappt en vecka innan, så det var ett rätt tragiskt och välbevarat besök. Men det var riktigt trevligt att få besöka festivalen som lite mer besökare än förra året. Och vårt team gjorde sitt bästa för att fånga den upplevelsen. Se [youtubefilm 1] och [youtubefilm2] här, och läs [min och Lisa Medins artikel om det för Svenska Tecknare här].

Mexiko City, Mexiko - jajjemän, jag, mina bröder och min mor for till hennes hemland och hängde med släkten där. Mest för att hänga med mormor som vi misstänker inte är kvar så länge (fast hon ser rätt pigg ut på de senaste fotona medan jag skriver detta). Mn det blev också en del researchfotografier och grejer för min serieidé om mina föräldrars liv, samt upplevelser av Mexiko över huvud taget. Jag är ju väldigt ateistisk / hednisk som svensk, men jag tror ändå att mexikansk påsk slår vår påsk lite. Jag fick även besöka Diego Riveras och Frida Kahlos ateljéer och hyperventilerade.

Kalifornien, USA - jag och Linus for till hans storebror för att göra ett konstnärsprojekt och det hela blev ett underbart äventyr vars seriedagbok jag fortfarande arbetar med att färdigställa.

Tecknaråret 2015

Så var vi vid det ja. Det här året drog jag mig visserligen undan rent mingelmässigt, men jag gjorde det inte på det andra hållet.

Teckningsövningar med mera - Jag skippade inktober och gjorde en halvdan 24-timmarsserie, men jag gjorde HourlyComicDay och drog igång lite egna tecknarövningar. Började med djurkroki, gjorde tågteckningar, samt försökte bli bättre på akvarell. Sistnämnda genom att rita av foton, göra en outfit-dagbok(inspirerad av Hanna K Draws), och hitta riktigt bra papper och penslar.






Stipendier - Jag ansökte om Konstnärsnämnden, Fotokopieringsfonden, Residens utomlands med mera. De fick jag inte, men det enda sättet att garantera att en inte får dem är att inte skicka in över huvud taget. Så jag ska fortsätta försöka. Sen så fick jag en gigantisk IR-ersättning, så jag är glad ändå!

Förlag, tidningar etc. - Jag prövade även lyckan att paniktrycka en bok och visa ett franskt förlag. Blev dissad. Grät lite. Återtog kämparandan. Skickade nämnda bok till två svenska förlag. Fick inget svar från ett och ett snällt nej från det andra. Tänkte "fuck it, I tried" och tryckte en bok till SPX av den istället(Björnen och Prinsen). SvenskaSerier återuppstod. Jobbade ashårt på ett bidrag. Tog hjälp av Linus för karaktärsdesign, flats och vissa skuggor. Fick in precis i tid. Kom inte med. Ah well. Vet inte just vad jag ska göra av den nu, så [jag lägger upp den gratis här istället]. Jag och Linus skickade även en pitch till Oni Press. Fick nej, men har i alla fall början till en snygg serie.

Nu låter det bara som att jag fick en massa nej iår, men jag pitchade in och fick in en serie i KamratPosten som både jag och de verkade väldigt nöjda med. Blev tillfrågad att göra en till just som jag försökte samla självförtroende att kontakta dem igen. Så nog kändes det bra :)

I övrigt gjorde jag lite sättningsjobb och fick nöjet att färglägga Li Österbergs omslag till [hennes senaste bok Ljusförgörerskan]. <3

Förväntningar och förhoppningar på 2016


Okej, en del stora grejer med 2016, till exempel är jag inskriven på en körskola. Jag ska försöka odla mer jordgubbar. Jag har skaffat Scrivener och ska strukturera ihop minst ett ordentligt manus. Etc. Men störst av allt är att I QUIT MY DAYJOB. Jag jobbar bara natt januari ut, sedan blir 2016 mitt frilansår. Jag har jobbat rätt länge för det här och lagt undan en buffert som ser till att hyra och sånt inte blir lidande. Men ja ett par månader i havet med livbojen så får vi se om jag lyckas segla. Jag tänker attackera och gå på, det kan löna sig!

Jag tänkte illustrera detta på något sätt, men Lisa Medin har redan gjort det så bra, så jag lägger upp hennes teckning av mig här!

Så hm, i korta drag. 2015 blev jag refuserad, gömde mig hemma, men skickade in en massa grejer, tecknade mycket serier och hade världens bästa kompisar. 2016 försöker jag teckna på heltid (ge mig jobb!) JAPP

(Tack till Lisa Medins årskrönika för påminnelser om saker vi gjort btw)

Kommentarer

  1. ÄLSKADE STEF du är så jävla ball och ska ha ALL kärlek! Har gått runt och varit helt euforisk över faktumet att vi ska göra så sjukt mycket grymma saker under året OCH tjäna cash på det dessutom! ❤️ ❤️ ❤️

    Tack för finaste årskrönikan. Du berättade hur det kändes.

    SvaraRadera
  2. Stort WOOHOOOO!! för språnget ut i heltidsfrilansrymden! <3 :D

    Also - jag hade ju missat att Randi flyttat in när jag adresserade julkort till er. Pinsamma jag. -_-'

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar