Världen är ett ostron!


Tjo! Ni har väl inte missat att jag och Yvette Gustafsson ska hålla en episk releasefest i Göteborg?!

Eller, det kanske ni har, för jag har inte skrivit så mycket om det.

Björnen & Prinsen

I våras, strax innan Stockholms Internationella Seriefestival, tryckte jag upp en bok. Det är en fristående berättelse på ca 170 sidor med ungefär en ruta per sida. Så det är en ganska snabbläst bok, men den tog ett tag att göra. Jag påbörjade den för väldigt många år sedan och den har legat i en byrålåda tills en sommar när jag fick ett ryck och tuschade klart den. Jag testade att kontakta lite förlag med den men fick inget ja där och tänkte att äh, då trycker jag upp ett gäng exemplar på den utan isbn och låter det vara så. För ja, det var ett tag sen jag gjorde den, den är inte tecknad i samma kvalité som jag numera tecknar i och manuset skrevs av en Stef som inte är den Stef jag är idag.
Men vet ni? Den är fortfarande bra!

Den handlar om en vänskap då en av personerna vill att de ska börja ligga, medan den andra har andra känslor i relationen ifråga. Det är, som det ofta brukar vara i liknande berättelser, berättat från den mest sårades perspektiv. Det är lite roligare att teckna. Men - utan att för den delen lägga upp den andra parten som ond. Det här är något jag är väldigt nöjd med att ha lyckats teckna. Jag har varit väldigt rädd för hur folk skulle reagera på berättelsen ifråga, men har bara fått riktigt bra reaktioner! Folk som suttit smått skärrade, kopplat till egna erfarenheter, m.m. Jag fick en liten recension på [Simon Säger] (i ett inlägg om andra fanzin med liknande teman). Men Yvettes ord satte ändå på prick det jag hoppades på "det finns inga pekpinnar". Den berättar bara om en jävligt jobbig gråzons-situation som vi alla kanske går igenom någon gång på vägen i livet.

Men, det är inte bara Björnen & Prinsen som kommer säljas på denna fest. Om ni inte redan fått tag på ett eget exemplar, vill jag nu att ni riktar blickarna mot Yvettes tidning -

I Hate London!

Ett av mina första intryck av Yvette var att hon var så häftig och inspirerande. Vi gick i samma klass på Serietecknarskolan i Hofors. Hon var supersocial, gick in i varje uppgift, tecknade som fan och kunde typ allt. Mitt första utkast till Björnen & Prinsen tecknades i slutet av den skoltiden, och hennes första utkast kom väl på sätt och vis till strax därefter. För när jag efter skolan flyttade tillbaka till Stockholm och tog nån filmkurs i fundering på vad jag nu skulle göra - testade hon att hux flux flytta till London och prova lyckan där. Jag var så jävla imponerad och avis på den erfarenheten. Att släppa allt och flytta utomlands och se hur det går. Och nu kan jag och alla andra följa med i den berättelsen, för det är just det som hände där, som Yvette nu tecknat om!

Eftersom den är tecknad flera år efter den utspelade sig får Yvette in mycket som man under upplevelsen kanske inte förstod. Hela tonen på berättelsen blir betydligt mer förklarande och intressant. Dvs. om en går i sina egna funderingar att göra något liknande, om en är påväg att flytta till en ny plats, ett nytt jobb, en ny verklighet. Då är den här berättelsen betydligt relevant, som från ett framtida jag som delar med av sina erfarenheter. (Det finns t o m ett parti i början av serien då en vän med liknande erfarenhet försöker ge tips, men det inte riktigt tas in).

Och mycket handlar det om att vara en svensk utomlands. Känslan av det höjs även för läsaren då hela tidningen är på engelska. (De svenska fraser som förekommer har en översättning längst ner på varje sida)

Och åh vad bra den är. Den ger ett nostalgiskt mys man har över egna minnen och saker som inte blev som man tänkte men som blev och som helt klart hade sin vikt i allt man vågat och gjort efteråt.

Har ni listat ut vårar gemensamma tema nu? Japp!
Livshändelser, och resor man gör mot den man blir!

Festen ifråga kommer hållas på Rum 26 som ni hittar på tredje långgatan 26. (För oss utomsocknes tar man sig lätt dit från Järntorget, och jäkligt många spårvagnar går till Järntorget.)

Releasefest-temamässigt kommer vi och våra serier alla vara på plats för signeringar och sälj hela kvällen!

Fest-tema-mässigt kommer det finnas såväl bar att släcka törsten i (både med och utan alkohol) samt musik att lyssna eller dansa loss till. Och musiken ifråga blir en youtubefest eftersom vi bor i framtiden :D

En av väggarna kommer hänges till en liten utställning som ni som besökare gör tillsammans med oss. Ni skriver ett vykort till era önskningar och förväntningar. Vi bidrar med vykort, och ni skriver dem. De kan vara till en person du själv var, fast i en förändring du inte då visste vad den skulle leda till. Det kan vara en pepphälsning till ditt nuvarande jag, det kan vara en uppmuntran eller varför inte en gest till ditt framtida jag och vem du är då. Sätt upp vykortet på vår vägg som under kvällen fylls av förväntningar.

Ah, och sista uppmuntran - tag med kontanter! Oavsett swisch och iZettle, baren tar icke kort!

I hate London! kostar 50 kr (specialframsida/konvolut 70 kr)
(Jag har specialframsidan, den inkluderar ett kollage med lite extrabonusinfo, jag rekommenderar den!)
Björnen & Prinsen kostar 70 kr

Attenda facebook-eventet och bjud alla dina kompisar!!

<3 <3 Vi har öppet mellan 15.00 - 22.00 och alla måste komma!! <3 <3

Och personligen hoppas jag såklart att alla mina Göteborgskompisar kommer då jag haft vägarna förbi tragiskt lite i år <3

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar