Du tecknar, jag skriver manus


Bild från BAKUMAN av Tsugumi Ohba och Takeshi Obata


Ja öh, det händer att jag och Linus Re gör serier ihop.
T.ex. denna och så det som följer i detta inlägg.

Det enda tråkiga är att vi sällan har tid med det (för alla serietecknare har aldrig tid / råd med egna kärleksprojekt) Men det är skoj att se något man gjort tecknas av någon annan. Dels blir det lite uppdelning av arbetet och dels blir man lite mer stolt över det pga mer feedback-arbete bakom.

Kommer någon ihåg den här bilden? En saga med balla djur. Jag och Linus har ritat lite på dem då och då och spånat idéer fram och tillbaka, mest som en kul grej. I arbetsstadiet kallar jag barnet för Terri och hunddjuret för Vims. Mest har det gått ut på att vi ritar in saker vi gillar. Så jag slänger ut designer och idéer och Linus ritar om dem, lägger till egna lösningar och en blandning uppstår.

Bild © Linus Re

Sen utlyste Ordbilder Media (utgivning av indie, fantasy, scifi, etc. enda svenska förlaget som ger ut manga idag) att de, efter "Stora och lilla björn", gärna gav ut ett till svenskt originalverk, men denna gång med eskapism som tema. Så de efterlyste pitchar till ett visst datum. Jag hade rätt fullt upp under men ändå.


Angående pitchtävlingen: Vi var en av 12 som lämnade in pitchar, och den som blev vald var trevligt nog en kompis till oss! Tinet berättade om sitt bidrag när vi hängde under Helsingfors Internationella Seriefestival, och redan då tänkte jag "Jag vill läsa den där!!" så det första jag gjorde när vi fick refuseringen var att messa henne "Snälla säg att det var du som fick det!!" <3 Ska man ha en rival ska hen vara jävligt awesome. <3 [Hon skriver om sin serie här]

Oh well. Ett manus, lite karaktärsskisser och tre sidor fick vi ihop, här bjuppar jag på sidorna! Tecknat av Linus Re. Text bortskrapad för att inte lämna ut allt.





Vi får se om vi gör något annat med det sen, nästa gång figurerna ifråga syns blir på mitt julkort(sagotema, så det kändes passande), håll utkik efter det!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar