Det var ett tag sedan!

Statusrapport, ja...

Det har hänt en hel Seriefestival sen sist, min Seriecenter-rapport är äntligen(?) inlämnad, jag har ritat en del serier och jag har dessutom fått en ny sambo sen sist. Men jag har inte hunnit blogga, ej heller haft möjligheten att göra det för att, ja....

Vi kan börja med, för ungefär fem år sedan, alltså 2009, kom min senaste dator in i mitt liv. Det var en Mac, Panter.... 17 tum. Som tidigare förklarat brukar jag döpa mina datorer och liknande, oftast ganska snabbt efter det första jag kommer att tänka på eller med något som representerar vad för förhoppningar jag har med den.

Den här datorn döpte jag till Dylan Poe. Efter den amerikanska serietecknaren Dylan Meconis och den amerikanska poeten och skräckförfattaren Edgar Allan Poe.


Ett jävligt bra namn med bra förebilder, om jag får säga det själv.

 Dock har datorer en viss livslängd. Jag brukar vara hård med att bara ha arbetsrelaterade program (INGA SPEL) och försöka ta hand om mina datorer någorlunda (men jag har slarvat med timemachine, molnet m.m. Mac-användare vet vad jag menar). I alla fall, det var inte så mycket problem med min dator. Alls. Någonsin. Jag sparade saker ofta av ren paranojja, men den kraschade sällan. Tills en dag, då vi var mellan internetleverantörer, Dylan Poe sökte nätverk och fastnade, så jag gjorde en hård omstar, och så.... startade den inte igen.


Serieutdrag ur (nya sambon) Anna Landins skräckserie om vår tid utan internet, som berör det tillfälle då...

DYLAN DOG
Ursäkta, adesmedia...

Ja, eller. Det tog ett par dagar och ett gäng scanningar via mobilinternetnedladdade hjälp-program (eftersom vi inte hade internet) samt hjälp från två bröder tills vi kunde konstatera att hårddisken var helt död. Vi lyckades scanna en massa viktigt från den. Mycket är borta för alltid, men majoriteten gick lyckligtvis att rädda.

Så ja. Datorn i sig håller ännu, och lär göra det i ett år till, så planen är att helt enkelt köpa en ny hårddisk. Inte fullt så dyrt som en ny dator, särskilt när jag ännu inte vet vad för slags dator jag söker. Vad har jag för tekniska behov? Jag vet inte, jag tycker om när saker funkar och det går att scanna och jobba med wacom etc. Jag tyckte om Dylan Poe, hen tjänade mig väl. Men just nu har jag ingen bok på gång eller så, så jag kan fixa en tillfällig lösning som bara hjälper mig att över huvud taget jobba.

Jag skriver detta på en lånad dator (vars lånade tid gjort att jag döpt hen till Setsuna Meiou). Tekniska bitar blir lite hipp och häpp ett slag. Men det är sommar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar