Den här veckan är det Stockholms Internationella Seriefestival!

Yo yo yo!!

Nu sätter Stockholms Internationella Seriefestival igång! Och mer informativt än någonsin! All info och hela programmet går att läsa [här] och [här]. Men bäst av allt är [Serieteket-bloggen], där det publiceras info om olika evangemang flera gånger per dag! Läs och bli pepp!

Jag var förbi Kulturhuset förra veckan och hämtade upp det här fina lilla info-paketet(gratis, såklart!):




och det kommer finnas t-shirtar!! <3 <3 <3

Det finns tokmånga event jag vill gå på.
Jag nöjer mig att lista tre ur två kategorier som jag personligen vill satsa på ordentligt.

För dig som vill jobba med serier:

En seriebransch i förändring:
Festivalens stora branschsamtal
De tongivande förlagen samt bokhandeln i en dialog om den svenska marknadens nutid och närstående framtid. Moderator: Roger Wilson (SR Kino i P1).
Söndag 12.00-13.30
STUDIO 3

Det finns så många antaganden om hur det här funkar, och om man inte har möjlighet att hänga med storförlagen själv har man nog väldigt svårt att skapa sig en bild av det. Därav tycker jag att det här är ett av de bästa initiativen på hela festivalen, och alla som vill arbeta inom den svenska seriebranschen bör gå.


Serienät
Natalia Batista (Nosebleed Studio), Karin Nyberg (Dotterbolaget), Mattias Elftorp (Tusen Serier), Anders Bo Ashi Johansson (C'est Bon Kultur) och Malin Lindroos (Swedish Comic Sin) talar om nätverkande bland serieskapare.
Lördag 14.30-15.30
STUDIO 3

Svenska serieantologier blir allt fler. Om du är idéerna att skapa en själv, eller delta i någon av de existerande, kan detta vara väldigt inspirerande.

Nätserier
Rene Engström, M. Falke, Yvette Gustafsson och Johan Wanloo om att publicera serier för webben. Moderator: Sanna Valapuro.
Lördag 16.00-17.00
PLATTANSCENEN

Internet är betydligt billigare och lättare att sprida än de tryckta böckerna. Fortfarande ett tämligen ungt, men otroligt inspirerande format!


För dig som är entusiast:

Porco Rosso
Serietekets filmklubb: Hayao Miyazakis ”Porco Rosso” presenteras av Tinet Elmgren.
Torsdag 18.30-20.00
KLARABIOGRAFEN


Jättefin film med annorlunda berättarteknik. En av mina personliga Ghibli-favoriter. Jag ska så gå.

Ola Skogängs ockulta stad
Utställningsvernissage och boksläpp. Lisa Medin samtalar med Ola Skogäng och Daniel Thollin från 17.30. Utställningen i Lilla Galleriet pågår t.o.m. 16/6.
Fredag 17.00-19.00
BIBLIOTEK PLATTAN

Dagen innan invigningen till seriefestivalen passande nog med ett nytt seriealbum från den mest stockholmska- eskapismiska- serieska- Theos Ockulta Kuriositeter

Enrique Fernández & Peter Madsen
Gästerna Enrique Fernández [SPA] och Peter Madsen [DAN] intervjuas av Fredrik Strömberg.
Lördag 11.30-12.30
STUDIO 3

Om du gillar eskapism och vackra seriealbum, och inte vet vilka de här snubbarna är, bör du pallra dig dit!

Ja, och så förståss: SMALL PRESS EXPO! Mässan där du finner såväl storförlag som glada nya drömmande serieskapare!!

Mig finner ni iår, precis som förra, vid två bord.

Jag och Yvette, vi är så jävla snygga.
Dels delar jag ett bord i hörsalsfoajén tillsammans med fantastiska [Yvette Gustafsson]. Hon kommer ha med ett nytt fanzin "En dryg kopp kaffe". En fristående och avslutad serie om ett gäng baristor. Den berättar om hur det är att jobba inom serviceyrken när man kanske egentligen vill göra något annat. Den är bitter, drömsk och välsmakande, precis som kaffe! Och jävlar vad snygg den är! Hon kommer också ha med små Kalle Hizz-fanzin för liten peng. De tog slut rätt snabbt sist hon sålde dem på SPX, så hugg tag i dem så fort du kan! Ja, och så har hon precis börjat lansera sitt [Crowfoundingprojekt för ett samlingsalbum för Zak&Ting]!(Ängeln och Demonen, kända från tidningen Nemi samt [internet])

Själv har jag inget specifikt nytt i fanzinväg. Men om det är någon gammal klassiker du inte fått tag på innan är detta din chans. Och såväl jag som Yvette kommer sälja balla saker som vi ritar på plats. Vad sägs om en enkel Twitter-avatar direkt till din mail för ynka 50 spänn? Du vet att du vill!

babian.se ska släppa ett nytt nummer lagom till festivalen, och i enlighet med årets tema, är det ett eskapism-nummer! Det trodde ni inte, va? Vi har letat upp ett gäng små guldkorn och jäklar vad bra det kommer bli. Det bästa med det här är att du kan läsa det även om du inte kan ta dig till Stockholm - då det finns på internet!! Släpp till helgen!

Årets marknad blir så stor att jag sidolägger kartan:
Nu önskar jag att jag i egenskap av fanzinrecensent med mera kunde skriva en lista med riktigt bra fanzin ni bör plocka ihop. Och, okej, jag ska skriva ner ett gäng trycksaker jag ser fram emot, men bara ett par stycken. Det är väldigt mycket jag hört om som kommer bli väldigt ballt, så jag kommer glömma ett gäng grejer. Men men!

T.ex. kommer både Elias Ericson och Elis Mimborg ha egna fanzin och böcker iår.
Malin Svedjeholm släpper äntligen sitt första Plåstra-album!
Mattias Elftorp har gjort ett stort samlingsalbum för de första numren av Piracy is Liberation.
Johan Jergner Ekervik släpper äntligen en ny Goda Dagar.
Ja och så vårens böcker som redan kommit, typ Berättelser från Engelfors, Medley(med en toksnygg poster!!), Det Bästa Barnet m.fl. men som ni kommer kunna få här... signerade!!

Ja, och så förståss, hoppas jag att alla noterat det här [färgseriealbumet om transvestism]? Med hela 27 tecknare som bidragit med vinjettbilder, hela seriekapitel med mera.

Ja! Den har med Axel Nilsson, Joakim Waller, Sam Quack, Oscar Hjelmgren, Lisa Larsson, Anders Végh Blidlöv, Fanny Niklasson Wihlborg, Alice Engström, Max Gustafson, Elis Minborg, Marie Post Riggelsen, Linus Remahl, Tomas Antila, Martin Högstedt, Karin Rindevall, Ida Öhlén, Jan Kustfält, Malin Lindroos, Annika “Ankan” Andersen, Jenni “Luna” Söderlund, Elias Ericson, Lisa Rydberg, Alexander Karlsson, Malin Rosenqvist och Elin Telilä Jakobsson. Och omslaget är tecknat av mig!

På mitt bord kommer jag sälja ett gäng av dem för 100 kr. Väldigt många av de deltagande tecknarna kommer vara på plats, så det här är bästa tillfället att få den signerad!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar