Jultraditioner och Julkalendrar

 Imorse skickade min far mig nyheten om att Gävle-bocken brunnit ner. Det är en av de saker jag verkligen förknippar med julstämning sen jag fick kopplingar till staden ifråga runt min tid på Högskolan i Gävle. Jag anser då alltså att bocken är jättefin. Bockens hemsida är jättefin. Bockens twitter är jättefin. Bocken SKA vara med varje december, och bocken SKA allra helst brinna varje december. Det går alltid ett highfiva:nde "yes!" från mig när den väl står i lågor, men de år den klarat sig har jag inte heller hängt läpp. Jag gillar den.

 Det var Lucia idag. SVT har visst fortfarande det på tv, något jag inte direkt följer då jag inte äger någon tv. Men genom twitter fick jag höra att årets vinnare var en mörkhyad Lucia som rappade. Detta medförde helt galna åsikter från twittrare som "inte är rasister MEN...".

 Varje år kommer Lucia och medför diverse reaktioner som att en t.ex. inte får vara man och Lucia, pepparkaksgubbar ska skippas(?) m.m. Jag har minnen av att det sas, när jag var liten, att Lucia helst ska vara en snygg blond tjej. Men då båda min farsa(snubbe) och morsa(invandrare) varit Lucia har det liksom inte varit så påtagligt för min del. Jag gillar Lucia, precis som jag gillar det mesta med julen. Och nu skulle jag kunna försöka förklara hur jag ser på traditionen ifråga, kanske forska lite om bakgrund m.m. etc. och rita något på det?

Men vet ni vad! För ett dygn sedan gjorde den fantastiske Elias Olsson PRECIS DET

   Jag är ett rätt stort fan av julstämning över huvud taget. Jag brukar försöka se iallafall något avsnitt av SVTs julkalender, och jag älskar när hemsidor m.m. får julteman eller bjuder på något särskilt varje dag i december, ända fram till jul.

Årets favoriter hittills 
[Stinas Julkalender] - Stina Lövkvist berättar ett sagolikt äventyr i akvarell
[Delianas Julmustkalender] - Sanna Valapuro recenserar julmust i små filmer varje dag
[Julkalendern Livets Mening] - Helena Jäderberg tecknar och skriver om livets mening, en per dag. Allt från morgonkatten till bakisbananen, och en riktigt myser igenkännande.
[Smudo & Killers Julkalender] - Best Friend Monster presenterar varje dag ett nytt gosedjurs-monster som vill adopteras i denna charmiga filmjulkalender

Tipsa mig gärna om fler! För jag älskar sånt här :D

För er som inte följt mig och / eller min blogg så pass länge eller frekvent: förra året gjorde jag en julkalender i serieform. [Hela går att läsa under den här taggen] Den handlade om ett gäng fiktiva serietecknare i Stockholm december 2011.

Jag var rätt nöjd med den och hade idéer om att göra något liknande iår. Men livet, stress, lycka och sorg kom ivägen, så när december väl kom hade jag inget material.

Men det var rätt roligt förra året och jag är ett stort fan av decemberjulstämning, så jag ville liksom göra något. Därav startade jag en slags foto-dagboks-kalender. Riktlinjerna jag satt upp för mig själv är följande:
  • Ett foto varje dag.
  • Fotot ska tas samma dag som det lägs upp.
  • Fotot ska på något sätt berätta om dagen ifråga, eller någon anekdot från dagen.
  • Fotot ska på något sätt anknuta till julstämning.
  • Jag valde färgtonen blå och försöker ha fotografierna åt det hållet.
Jag lägger upp samtliga av mina kort via hipsterappen Instagram, men kopplar dem även direkt till min twitter och facebook. Om ni vill se dem live är det där ni ska titta. Men jag lägger upp samlade bilder typ en-tre gånger så att de kommer upp här på bloggen också. Till exempel nu!

dec 1: Goda vänner, vörtbröd, julost och julmust

dec 2: hyacinten vågar inte fira advent med Comic Royale-ansiktet
3 dec: elavbrott satte större delen av södra Stockholm i totalt mörker ca 17 - 19 idag.
4 dec: tunnel av ljus på Arlanda flygplats
dec 5: klass 1 storm över stora delar av landet, klass 2 över Stockholm. Arlanda Flygplats insnöad.
6 dec: takjulpynt i Sky City, Arlanda Flygplats
dec 7: gamla och nya vänner på kvällsfika med tv-spel
dec 8: hej Göteborg!
dec 9: ska handla vietnamesisk lunch, det hänger pumlor* i taket :) 

pumlor* norrbottniska, betyder "ihålig sfär", används ofta om julgranskulor. Min far är från Luleå vilket är vägen som ordet ifråga tagit till mitt vokabulär.
dec 10: förändringar med västtrafik gör att vi får byta vid domkyrkan istället för järntorget. Husets hörn visar vilken temperatur vi får vänta i.
dec 11: hyacint och glöggmys med gitarrkillen*
gitarrkillen* det här är roligt för att Linus inte är en gitarrkille. Dvs. hans gitarrer hänger aldrig med på fester och han har aldrig spelat covers för mig. De få gångerna han har spelat på någon av sina gitarrer har varit när jag först spelat ukulele mot honom via skype eller då jag fått låna en av de andra gitarrerna och vi spelat tillsammans.

notis 2 jag hade en till bild den elfte december, men jag tog upp denna då vissa inte hajjade skämtet med den förra, och den faktiskt inte var så julig. Det var iaf [detta] och jag vill då uppmärksamma vad Galadriel ser ut att göra med sin högra hand.

dec 12: julskelettet Franklin presenterar Jenny & Kaspers pelargonen
dec 13: Randi!! ♥

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar