Porträtt 23 & 24 av 25 - Janetta Nyberg

Inför min bok som samlade mina självbiografiska klotterserier bad jag vänner och kollegor att rita porträtt på mig att ha med istället för ett fotografi. Jag fick 25 bilder, och samtliga ska besvaras med porträtt på tecknarna!

Roligare än tv - Janetta Nyberg!
Janetta är min rumskamrat. Hon klottrar typ lika mycket som mig, om inte mer. Ofta när vi suttit i köket och snackat, så har hon suttit med ett block och en penna, och sen finns jag på papper. Just det här porträttet tycker jag är så himla gulligt, och jag ser så vacker ut. Kommer ihåg att jag pekade på det och sa att "Det får du gärna ha med i min bok!" haha :) Och så lämnade hon även den här tuschen:
"Haha, hon känner dig!", kommenterade farsan. Och jo, jag sitter sådär när man pratar med mig, rätt ofta ^^; Liksom, glad, trött och utpumpad. Tror Janetta gjorde den här med pensel. Hon är jävla bra på tusch.

Hon är jävla grym på att rita och berätta. Mest jobbar hon som illustratör till tidningar, men hon gör också snygga porträtt av folk och jättesöta klotterserier. Vi träffades då hon skaffade en plats i min ateljé i bagis. Sen utannonserade hon att hon hade ett rum att hyra ut och jag hoppade på.

Janetta gör mig typ frustrerad. Jag blir ibland lite sur på att hon är en människa. Jag hade t.ex. gärna sett att hon varit en bok med ett ISBN istället. Så att hon funnits på minst sju bibliotek och som beställningsvara så att alla kunde ta del av henne. Hon är så jävla charmant, nördig och smart. Oplanerade kvällar känns aldrig tråkiga om hon är hemma(jag brukar säga att hon är roligare än tv och omnämna hennes samtalsämnen som olika program och kanaler). Man lär sig liksom något nytt varje dag när man hänger med henne(Discovery channel).

Hon var en av dem som, direkt när jag fick uppgiften att rita henne, visste jag hur jag ville göra det. Ville svara på båda hennes porträtt med liksom, ett genomarbetat och en tusch på hur hon är att prata med.

Den där eleganta näsan och stora ögonen samt smala ansiktet. Och Kosmos.

Hon gör alltid tusen saker på samma gång och berättar superentusiastiskt om allt som engagerar henne. Hon var kvinnan som lärde mig blanda och uppskatta te ordentligt. Ja och så Abbe i famnen!


PORTRÄTTLISTAN
Hanna Pettersson
Jesper Nordqvist
Fanny Bystedt
Mattias Elftorp
Hannah Oredsson
Li Österberg

Mats Hjertkvist
Karin Rindevall
Fedde
Viktormon
Daniel Olsén
Emma Selfjord
Frida Ulvegren
Randi Johansson
Jenny Hannula
Ainur Elmgren
Tinet Elmgren
Martin Rebas
Jenny Berggrund
Martina Bergsjö Johnsson
Efraim Ramsén
Aggi Mikucka
Janetta Nyberg (2)
Peter Forsman

OJ JÄVLAR NÄSTA ÄR DEN SISTA!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar