Block- och Biblioteksmässan 2011

Okej, här kommer ett litet fotoreportage om min bokmässa. Den ocensurerade versionen, eftersom jag försöker vara lite ärlig med mig själv och faktumet att jag inte är en superhjälte.

Så här kommer det,
en dryg Stockholmare i
THE GÖTLABÅRJ!

Min resa började på onsdagen, och då egentligen innan resan.
Jag tecknade slut på mitt block! Och det var inte bara att köpa
vilket nytt block somhelst, jag har visst blivit kär i moleskine.
Som den hipster jag är svängde jag och köpte ett nytt inför resan.

Typ vid Södertälje får jag ett sms från Efraim Ramsén
Han och Elena Serrander satt på samma tåg! Så jag hade alltså
sällskap av ett av SerieSveriges gulligaste par hela vägen ner.



Så var man i Göteborg! Jag togs emot av Jacob, precis som han utlovat
blev det öl och tv-spel. Han verkar även bo typ högst upp i Göteborg och
därav blev det även en hel jävla massa fin utsikt också!

Torsdagen anlände och det blev dags!
Jag drog in på mässan, skulle teckna live. Detta innebär att de
riktar en kamera mot ditt papper så att det du ritar projikteras på
väggen bakom dig. Just den biten fick de inte igång när jag ritade
så det blev rätt flummigt, men det var kul som tusan, och två kids
kom efteråt och bad mig om den ena bilden jag gjorde. Fina.
Jag tog inga foton, men det gjorde uppenbarligen någon annan!
Runt klockan 18 dyker det magiskt upp alkohol och plockmat vid montrarna

Jag åkte på vinjakt med Elftorp och var ganska "Wii!!" när vi stod vid Egmonts monter för det ultimata minglet. Lisa M tog min arm och så pratade vi med Don Rosa. Eller, det var mest hon. Jag tittade mer förundrat över denne inspirerande man med samma utseende som Emmett Brown från Tillbaka till Framtiden. Han hade med sig egenodlad chili som vi alla fick smaka. Ja, allt är sant.


 Med Yvettes hjälp fick vi alla i oss mat och varsin mustasch inför GALAGOfesten. Den var ball. Lite paff blev jag med, jag var visst uppskriven på någon lista så att jag slapp både köa och betala. Det kändes jäkligt VIP och alla luktar bra, så jag och fröken Medin svängde våra tecknararmar på dansgolvet och min mobil gick i kras. Äh, den klarade sig.

Fredagen startade och när jag anlände till bokmässan den dagen kände jag ett behov av att kissa. Så jag gick in på en toalett och kissade... med ögonen. Jag vet inte, plötsligt kom det. Allt. När jag kollade telefonen igen hade det gått två timmar. Det är naturligtvis annat som ligger bakom, förändring av ens vardag, nya grejer, läskigheter etc. utanför bokmässan. Men såklart inte bara. Jag tror inte att jag är ensam av att få för mig att jag inte passar in eller av att drabbas av prestationsångest etc. Det här årets bokmässa spenderade jag mer utanför mässområdet än innanför. Därav missade jag tyvärr många goda vänner. Jag är hemskt ledsen över detta.

Trots det gick jag tillslut in, och allt var såklart kalas.
Även om vi tappade bort oss några gånger.
Kvällens fest var KARTAGOs. Den hölls i värsta fina lokalerna, alla bjöds på skumpa, och alla var klädda i festblåsor och i allmänhet snygga, propra etc.


  Jag satt med ett gäng rockers(bland andra Joakim Hanner, Mikael Löfgren och Olof Falk) i skinnjackor och med varsin öl tills en av dem sa "Äh kom nu gumman, nu blir det efterfest!" och det blev det! Sedan hjälpte de mig att hitta rätt tvärbana- förlåt, jag menar förståss spårvagn, för att ta mig till min sovplats hos Jenny Berggrund.

Jag vaknade till detta och kände mig så jävla hemma <3
Jag har tyvärr inga fotografier eller erfarenheter av Lördagen på mässan då jag, erhm, blev utslängd. Eller, jag fick ett pass som visade sig vara från året innan, så jag kom inte in. Det är roligt för att det är sant! Men men, jag ugglade med några buds och sen drog vi till Serieateljén som hållt öppet hus i tre dagar mässan till ära.
Där tecknades det och hängdes och vi hade så jäkla kul! Tyvärr fotograferade jag inte så mycket, men hade för mig att alla andra gjorde det. Vi får se om det dyker upp något.

Iallafall, väldigt roligt besök. Jag ritade på en uppsatt pappersgrej, gjorde ett bidrag till Nazzes Necromantikers kommande bok, drack vin, höll låda, och drack ännu mera vin.

Slutade med att jag hängde med två snyggingar hem för att kolla på Thundercats och dricka öl. Och det var just vad vi gjorde. Fantastisk lördag!

Söndagen höll jag min panel och det gick hm. Ja alltså, jag hade bra deltagare och en bra publik så i slutändan blev den ju något i varje fall, men jag är inte nöjd med mig som panel-ledare liksom. Borde haft mer struktur, förberett mig mer, se gråtet på fredagen som en varningssignal att jag faktiskt inte var i det där läget då man bara kan svansa in och charma sig igenom sånt här. Slutade med att jag kom av mig flera gånger, inte visste vad jag pratade om etc. Räddades som sagt av mina goda deltagare, en entusiastisk publik och en hjältemodig Fanny. Men jag skämdes ögonen ur mig efteråt och det kändes väldigt skönt när några vänner drog iväg mig på en lunch utanför mässan.
Ingen Göteborgstrip utan Göteborgs-sushi!
(Ja, en sushibit som bara finns i Göteborg, den har skagenröra)
Tyvärr insåg jag strax att jag inte skulle hinna in på mässan igen efter lunchen, så that was it. Jag missade fullt med goda vänner som jag bara träffar i sånnahär lägen. Jag lät prestationsångesten ta det bästa av mig två gånger. Jag hann aldrig köpa några böcker.

Men i övrigt var det en jättefin mässa. Och jag fattar inte riktigt hur jag fått så bra kontakter och fina vänner som jag uppenbarligen har. Jag får hålla hårt i dem.

Hejdå Göteborg, vi ses nästa år!
Nu är jag åter i Stockholm och min tunnelbana har just börjat gå igen.(Efter att ha varit avstängd i typ ett halvår) Jag har ett nytt dayjob(fast med nattpass) och min ateljé har återvändigt till sin gamla fina men även nyrenoverade lokal. Allt känns rätt läskigt men nu drar det igång. Och mitt huvud har börjat koka av serieidéer, jag har så många projekt på g, de börjar nu.

Härnäst är det första deadlinen för Swedish Comic Sin. En serieantologi med serier om och med sex. Den har kommit ut två år i rad nu, lagom till Small Press Expo. Jag blev tillfrågad förra året med, men hann inte göra något bidrag då det krockade med 24timmarsserien och min familjs europaresa. Men nu har jag lite mer tid och en idé. Vi får se hur det går.

Sedan är det förståss 24timmarsserien.
Folk har börjat fråga mig om hur det blir med det här, eftersom jag var en av arrangörerna av det förra året. Och ja, jag tänker rita en 24timmarsserie, men jag har inte haft några planer på att arrangera den iår. Jag försökte kolla efter medarrangörer och intresse för några månader sedan men fick inte upp något intresse, därav tänkte jag lite: skitsamma. Jag tecknar en, sen om det blir med ett gäng vänner / kollegor eller för mig själv, eller på ett arrangemang nån annan gör, det får vi se.

Nu verkar det bli såhär:
Det officiella och internationella datumet är 1 oktober. Serios i Vingåker kommer att hålla sin 24timmarsserie då. Och jag har hört lite om serietecknare i Göteborg som troligen kommer göra detsamma, fast inte lika officiellt.

Jag har dock ett arbetspass på jäkligt många timmar då, så jag kan inte hänga på. Men Comic Royale kommer att hålla sin 24timmarsserie helgen därefter, den 8:nde oktober. Det kommer jag med. Antingen om jag sitter med några i Stockholm, hemma hos någon eller på ateljén, eller själv i ateljén och med skype till Comic Royale? Eller om jag tar tåget till Gävle och hänger på deras event. Eller så. Tänkte jag. Det verkade iallafall inte bli något officiellt i Stockholm.

Eller?! Under bokmässehelgen blev jag uppringd flera gånger av den återkommande fantastiske Tom Waldton som sa att han skulle kolla om han kunde fixa en dygnet-runt-lokal och med lite attityden "Hur svårt kan det vara?" Om han fixar det är det där jag deltar. Men jag vet inget ännu, jag återkommer med mer information nästa vecka.

Över huvud taget tycker jag dock att alla tecknare bör utmana sig själva årligen med en 24timmarsserie. Kolla in den internationella hemsidan om vad det innebär och se om 1:sta eller 8:nde oktober passar dig bäst. FIGHTO!

Nu på torsdag ska jag ta mig till ateljén igen. Kanske skanna allt klotter jag gjort men inte lagt upp. Men framförallt få rita lite seriöst igen. Jag ser så fram emot det att jag får ont i magen.

Kommentarer

  1. Kulturhuset har nyss öppnat ett rum vid sidan av med egen ingång som kan hållas öppen hela natten. De har även inte särskilt många events där (det ska främst vara som en pub med lajvmusik då och då, eller där man kan ha events). Vet inte om man skulle kunna fråga om man får låna den eller så, ett förslag (de kanske vill ha betalt och det skulle inte vara särskilt kul). Jag kan fråga de i Kulturhuset i morgon om det går (eller om det skulle vara upptaget). Skulle det vara något?

    // Jenny Modée

    SvaraRadera
  2. Ja! Kör hårt! Ring Tom och kolla hur det gick för honom med. Fan vad bra ni är! :)

    SvaraRadera
  3. Har inte hans telefonnummer men jag kan ju återkomma i morgon. Chansen är att det inte går, det är endast en spontan idé jag fick // JM

    SvaraRadera
  4. Att leda paneler är aldrig lätt. Det finns de som påstår att det är det men de tror jag är mutanter eller nått.

    Det verkar ha varit sjukt kul ändå trots missade folk och dåliga tankar.

    Nya serier! Wii! Ser fram emot att se vad du fått för idéer.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kroki (människor)

45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

Gröna karantänfingrar