Bakumanna - dygn 1

Jag har läst Bakuman mellan samtalen på kneget. Det är en manga som handlar om två grabbar som vill göra manga ihop. Den ena skriver manus, den andra ritar. Här måste jag sätta in en notis om att den behöver en varningstext angående sin kvinnosyn. Den innehåller fraser som "men alltför smarta tjejer är ju inte attraktiva" och "kvinnor kan inte första mäns drömmar" etc. Jag tänker inte gå in på det mer. Mest för att fantastiska och underbara Åsa Ekström redan gjort det. Men ja, när man tar på sig "jag lådsas helt enkelt att alla är könlösa som jag gjorde när jag var liten och läste serier"-glasögonen, och lyckas plöja sig förbi det, blir den så jävla pepp! Huvudpersonerna är sjukt platta och rätt osympatiska, men de fungerar mest bara som berättarröster. Allt blir bra när Niizuma Eiji kommer in, en bokstavskombinationspojke som bara vill rita, har svårt med det där med manusskrivande innan och så, för allt bara kommer till honom när han ritar det, OCH det är skitbra. (Åh Eiji, du är den enda som förstår mig.) Sen kommer partiet när en söt tjej skriver manga och hon ÄNTLIGEN möter en manlig kollega som vill sammarbeta med henne och INTE LIGGA MED HENNE.

 <------- Läs såhär <---------
<------- Läs såhär <---------

Och jag känner liksom YEAH!! Rita!! Fan ja!! PRECIS SÅHÄR ÄR DET JU!



Aja. Nu är jag inte på kneget. Jag är ledig, något jag är väldigt sällan. Men nu behöver jag inte telefonknega på tio dagar. Jag funderade på att åka ner till Öland och vara med familjen, och ja, det funderar jag väl fortfarande på. Övht var jag inne på att resa bort någonstans. Att det vore trevligt.

Sen slog det mig att min hjärna har gnällt jävligt mycket på mig på sistone. Den har gnällt på att jag aldrig har tid att teckna och på att det vore så ball om man kunde teckna hela tiden. Kanske tjäna pengar på tecknandet. I våras ponerade jag ett tag att söka till Serieskolan Projektår eller friår, fast jag slog bort den tanken för hrm. Jag har inte hur mycket studiemedel som helst kvar, jag gillar Stockholm, och vafan, tror jag det själv eller? Jag har redan sökt med fem projekt och kom inte in.

Men det är något med serieskolorna som jag verkligen saknar, och det är när man verkligen bara körde ett full steam spacemachine- tecknarrace. Sist jag gjorde det var väl typ när jag gick år 1 på Serieskolan. Jag brukade ta mig till skolan på helgen och ladda av bara fan med energidrycker och något snabbuppvärmt att äta i små omgångar. Sen bara tecknade jag. Och tecknade. Och när jag började bli yr tog jag ett litet mål mat och ett glas vatten. Käkade i typ tio minuter och körde sedan vidare. När jag blev riktigt trött så sov jag i några timmar, och sen var det bara att fortsätta. Hela helgen, utan några lektioner som störde, bara TECKNA JÄRNET. Det var oftast bara jag där, och ibland Lars Krantz.

Ja, men det i bakhuvudet tänkte jag:
"Men din jävla tönt, nu har du ju chansen att bara rita en hel vecka, TA DEN"

Så jag drog till ateljén och laddade upp med energidryck och... de hade inte den där pirogpizzan jag brukade köpa när jag var 23, så det blev nån limited edition av Billys Pizza.


Jag vet inte. Kanske är jag to old for this shit. Men det får vi väl se under de kommande dagarna. Jag tänker försöka rapportblogga lite för min egen del av det syftet. Såatteh.

Okej, till att börja med behöver jag riktlinjer.

Det här vill jag ha gjort:
  • Scanna bilder till en text jag har med i nästa Bild & Bubbla.
  • Fixa bokföringen för Maj & Juni. Lite efter, lite innan.
  • Redaktöra klart Babian 20.
  • Göra ett eget bidrag till Babian 20.
  • Skissa upp en jävla massa sidor Anima 7 så att jag bara har tuschning kvar i höst.
  • Rita snygga bilder så att jag kan gå med i illustratörcentrum och kanske våga söka tecknarjobb för fan.
  • Göra klotterserier. Minst en per dag typ.
  • Starta igång någon av mina seriösare serier igen, typ Stad i Ljus eller Björnen & Prinsen.
  • Börja planera sätt att dra ihop tecknare och göra Seriesverige ännu bättre.
Det här måste jag prioritera:
  • Jag ska hålla en fest med två vänner. Festen pågår i tre dagar.
  • Jag måste hänga med min sällskapssjuka katt.
  • Tvätta kläder.
  • Jag måste typ duscha. Jävla jobbigt evighetsprojekt!
Det här hoppas jag få in:
  • Middag med farsan.
  • Bada! Om någon av de jag badade med sist hör av sig så har jag en kasse med allt jag behöver redo.
Hm. Då börjar vi.

- DYGN 1 -

Jag tar mig till ateljén och scannar Bild & Bubbla-bilden. De har satt in någon extradel som heter "Redaktionen läser" där alla som är med i redaktionen ska skriva kort om någon serie de vill tipsa om. Öh? Jag är visst med i Bild & Bubblas redaktion, jag glömmer det hela tiden. Men vafan, jag får skriva om serier och folk ger mig gratis fanzin, sköj! Jag skrev om Koko be good, en serie jag impulsköpte på Staffars i våras. Omslaget och min text ser ni i nästa nummer av B&B då, men jag tänkte posta en sida av inlagan här, för den är verkligen så himla fin. Någon öst-möter-väst grej med nyskapande bildmanus och vackra teckningar som är något mellan skissiga och finslipade.
  • Scanna bilder till en text jag har med i nästa Bild & Bubbla.
  • Fixa bokföringen för Maj & Juni. Lite efter, lite innan.
YEAH! Fast jag glömde bankdosan hemma och kan således inte kolla mina konton eller någonting FAIL.
  • Redaktöra klart Babian 20.
  • Göra ett eget bidrag till Babian 20.
Ja, det här har jag pysslat med. Att redaktöra är jävligt nytt och läskigt. Eller ok, inte SÅ nytt, jag har väl satt ihop antologigrejs förut, men inte på det här sättet. Det är svårt att vara kräsen med, för jag älskar ju alla serier, men jag ska göra mitt bästa för att det ska bli ett bra nummer med helhet och så.

Hittills har detta varit framförallt peppande. Jag är så sjukt imponerad på alla tecknare som hört av sig i sista minuten och kört full steam spacemachine-tecknarrace under nätterna för att hinna med. Två dagar innan deadline hade jag bara fått in fem bidrag, nu är de sexton!!

När det gäller mitt egna... jag vet inte. Jag hade en idé som jag tuschat på under månaden. Och i o m att jag tjatade till två tecknare att bidra och en av dem hade samma tema kändes det rätt viktigt att jag skulle göra min ändå. Så jag gjorde klart den. Fast jag vet inte. Som jag sa till en kollega har jag svårt när det är självbiografiskt och deppigt eftersom nästan alla mina klotterserier är typ pepp, så det känns konstigt. Här är fyra(av 15) rutor.
Jag vet inte. Det känns lite som att jag är bra på självbiografiska serier, och jag är bra på serier med kärleksångest. Men självbiografiska serier med kärleksångest är jag INTE bra på. Hm. Äh jag ska låta den vila lite. En tecknare skulle redigera om sina sidor till imorgon, så jag har väl tills dess på mig att se om jag vågar dra med den här eller inte.
  • Skissa upp en jävla massa sidor Anima 7 så att jag bara har tuschning kvar i höst.
Gah! Jag borde kommit längre! Jag har iallafall skissat upp en sida och påbörjat en annan. Det gick längre än jag trodde det skulle gå. Sen är det det här med att jag måste träna in nytt anatomitänk varje gång jag växlar mellan Anima och mina andra serieprojekt, för Anima är en fucking mänga och jag har gett samtliga karaktärer sinnesjukt stora ögon. Men såfort man kommit in i det igen går det ju bra iallafall. Om folk missat mitt announcement, eller vad man ska kalla det, kan jag påminna om det nu: Anima nummer 7 ska vara klart till nästa Small Press Expo.
  • Rita snygga bilder så att jag kan gå med i illustratörcentrum och kanske våga söka tecknarjobb för fan.
Jag lade faktiskt ner tid på mitt porträtt på Emma Selfjord! Och det blev rätt fint. Jag kommer nog använda det, sålänge det är okej med henne då. Och jajustdet, bilden är egentligen lite större än den jag publicerade i porträttinlägget.
Men jag vet inte om det blev fullt lika bra så.

  • Göra klotterserier. Minst en per dag typ.
Jag har gjort en. Men jag vet inte om jag vill publicera den just nu.
  • Starta igång någon av mina seriösare serier igen, typ Stad i Ljus eller Björnen & Prinsen.
Hm. Det här har jag kvar. 
  • Börja planera sätt att dra ihop tecknare och göra Seriesverige ännu bättre.
Jag snackade om det med min rumskamrat. Hon tyckte det behövdes mer samhörighet och pepp mellan tecknarna i Stockholm och använde något Malmö-event som exempel. Och jag var bah "jamen allt är på promenadavstånd i Malmö och tecknarna har en jargong som innebär att de ses mycket" och hon var liksom "Varför kan vi inte skapa det här?"

Och ja, det vore jävligt trevligt. Och framförallt tror jag det skulle behövas och vara på g. Det hade varit trevligt med något jäkla bakumanartat lag då man samlas och bara konstruktivt kritiserar varandras grejer till det bättre och peppar skiten ur varandra. Jag vet att Elias var inne på att hålla möten mellan tecknare som jobbar på större projekt så att man kan se hur långt man kommit tillsammans, feedbacka etc. Jag vet att Lisa var inne på att man borde få rätt många tecknare att tänka mer på det här med manus. JA. Det har underprioriterats rätt mycket här och där.

Okej, allt det här är bara idéstadier. Änn så länge...

Men okej, mitt första bakumanna-järnet-dygn har jag:
  • Scannat bilder till Bild & Bubbla
  • Skissat en sida Anima 7
  • Gjort ett porträtt / en illustration för att visa hur jag kan teckna.
  • Tecknat klart en serie på 15 rutor till babian.
  • Gjort en klotterserie i färg.
  • Ätit några billys och sovit 5 timmar.
Det är rätt okej ändå. För dygn ett. Men Tom Waldton gjorde 48 rutor till babian på en natt, sen sov han en timme och sen drog han till sitt dayjobb! Det hände i fredags, det gör mig fortfarande sjukt pepp. Jag har nu placerat honom i mitt huvuds "folk-med-jävlaranamma-man-blir-så-jäkla-pepp-av"-mapp. Någon dag kanske jag borde skriva om alla jag har där. Jag saknar Lars förresten. Jag ska nog försöka ta mig till Malmö i höst.

Hm, nu borde jag dra hem och hänga med Közi.

Okej, imorgon ska jag göra något nyttigt!!

    Kommentarer

    1. Fett! Tror det är en utav de bättre mapparna jag hamnat i. Lycka till med resten av prylarna!

      SvaraRadera
    2. Jen Wang är sjukt bra, läste hennes Destiny Xpress i Flight #2 och har sedan dess haft i åtanke att läsa mycket mer. (Det är väldigt mycket som finns i borde-läsa-mer-facket.)

      Trevligt att inte vara ensam med det där manusproblemet — svårt nog att få ihop något som sammanhäångande skisser ändå.

      Sedan: Emma Selfjord-porträttet? Sjukt snyggt!

      SvaraRadera
    3. Drömmen om ett mer sammansvetsat Seriesverige låter ju guld, ju. Det är ju lätt att man blir avundsjuk där man sitter här ute i skogen och ugglar för sig själv.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Det HAR blivit bättre, men är inte riktigt där ännu. Berit Viklund och Martina Ruta drog igång tecknarkvällar i Hemliga Trädgården, det var nog favoriten under förra hösten. Jag tror de ska dra igång igen snart. Ska fråga Berit nästa gång jag träffar henne. Häng på!

        Radera

    Skicka en kommentar

    Populära inlägg i den här bloggen

    Kroki (människor)

    45 anledningar att jag älskar gamla Sailor Moon

    Gröna karantänfingrar